Is het toegestaan om te wildbivakeren in Oostenrijke Alpen?

Officieel is het verboden om te wildkamperen in Oostenrijk. Maar hoe zit het met wildbivakeren? Mag ik met mijn goede bedoelingen 3 dagen de natuur in trekken met een tentje en onderweg 2x mijn tent opzetten? En hoe zit dat in natuurgebieden als National Park Hohe Tauern?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (2)

Hier een site vol informatie.
(misschien kun je beter gaan couchsurfen?)

Wildkamperen is een vorm van kamperen op niet daarvoor aangewezen locaties. Als je het voor één nacht doet op een bepaalde plaats, dan spreekt men meestal over (wild)bivakkeren. In veel Europese landen is wildkamperen verboden bij de wet. De gedachte hierbij is dat het zogenaamde wildkamperen tot overlast kan leiden. Zo laten veel mensen hun afval achter op de plaats waar ze gekampeerd hebben. Het wildkamperen is echter best te doen als je er voor zorgt dat je niet opvalt en geen sporen achter laat behalve wat platgetrapt gras. De meeste kleine trekkerstentjes passen precies tussen de bomen in een bos, en na afloop van je avontuur kun je snel even controleren of je al je afval hebt opgeruimd. Hou er wel rekening mee dat je een forse boete kunt krijgen als je wél betrapt w

Gevaren
Wildkamperen is niet altijd even ongevaarlijk. Naast boswachters en anderen die je kunnen betrappen, zit er in het groen helaas ook af en toe een gevaarlijke plant, bloem of insect. "Voorbereid zijn" zijn hierbij de toverwoorden. De Vlaamse administratie Gezondheidszorg heeft over de berenklauw, teek, processierups en andere klein venijn.

Oostenrijk, enkel wildbivakkeren is toegelaten, wel duiken blijkbaar meer en meer problemen op met boswachters en jagers.

Alternatief
Het mag geen kamperen heten, maar het verschaft wel een legale gratis slaapplaats: "couchsurfing" is een wereldwijd netwerk van mensen die een slaapplek bieden of zelf zoeken.

http://nl.scoutwiki.org/Wildkamperen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
begrijp ik. Maar voor degenen die dit lezen en nog niet het begrip/ de mogelijkheid van couchsurfing kenden, deze toevoeging...
Als je je tent opzet, ben je aan het kamperen, en je zegt zelf dat dat niet mag. Dus je geeft zelf het antwoord al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Mag ik met mijn goede bedoelingen 3 dagen de natuur in trekken met een tentje en onderweg 2x mijn tent opzetten?"
Het zou zomaar kunnen dat met dat kampeerverbod wordt bedoeld dat je tent opzetten verboden is punt - ook al is het maar voor 1 dag/nacht.
Neem anders contact op met het Toeristenbureau, http://www.austria.info/nl , 0900-0400181, dan weet je het zeker.