Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben werkzoekende. Stel ik krijg een baan in juli en heb een vakantie geboekt voor augustus. Heb ik recht op deze vakantie?

Eigenlijk ben ik gewoon benieuwd of iedereen recht heeft op een (zomer) vakantie. Oftewel geeft een werkgever je 3 weken vakantie als je pas een week of 4 aan het werk bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
12.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
offtopic: waar heb je je profiel-foto vandaan? wat is het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de triforce bekend van the legend of Zelda. elke nintendo heeft een nieuw deel en soms meerderen. vanwaar je interesse?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben een beetje geometry-geek. vind de driehoek interessant.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Je hebt recht op je vakanties,maar als je dat doet,moet je daarna wel weer hard werken(in vrijedagen) om het weer in tehalen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je per 1 juli begint in een nieuwe baan kun je tot 1 jan. van het volgende jaar, afhankelijk van je leeftijd, ca. 12 vakantiedagen opbouwen en dat betekent een vakantie van max. 2 weken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bij je sollicitatie aangeeft dat je met vakantie gaat zal dat geen probleem zijn. je begint je werk alleen met een negatief aantal vakantiedagen. Je krijgt de vrije dagen niet kado. Dus zul je daarna langere tijd geen vrij kunnen nemen dit tot je weer positief in je vakantiedagen staat.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Nee natuurlijk niet!
Je hebt geen recht op zomervakantie. Je bouwt rechten op [gemiddeld] 2 vrije dagen per gewerkte maand. Dat zijn er na een jaar [dat is dus in 2013!] 24. Bespreek het tijdig met je werkgever, pas het in & aan met je collega's die eventueel vakantie in de school periode moeten nemen, en genieten maar. Het zal je verbazen hoe prettig het is om te genieten van tijd & geld dat je daadwerkelijk verdient hebt.
Succes met het werk zoeken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.
Recht op vakantie betekent niet:
recht op 3 weken vakantie in augustus!!
PLUS
Meestal kan je je vakantie plannen wel bespreken, zou dat niet gelijk aan het begin van je sollicitatie gesprek doen;)
'Recht' hangt van je contract af, krijg je vakantie dagen, of moet je uren opbouwen?
Ik krijg vakantiedagen over de dagen dat ik gewerkt heb, dus in je eerste maand werken bouw je niet genoeg vakantiedagen op om 3 weken weg te gaan.
Ik zou in jouw situatie geen vakantie boeken, totdat ik een baan heb.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In overleg met de nieuwe baas, en als ze je heel graag willen hebben, kan er vaak wel een mouw aan gepast worden, als die vakantie al geboekt is.
Ik weet dat men in Frankrijk echt een jaar gewerkt moet hebben voordat men echt vakantie op kan nemen. Hier is men vaak wel wat soepeler, als de omstandigheden het toelaten.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Werkgevers houden over het algemeen wel rekening met reeds gemaakte afspraken. Je melding bij de sollicitatie kan er echter wellicht bij twijfel voor zorgen dat jij afvalt en een ander de baan krijgt.
De meeste werkgevers houden niet zo van ingewikkelde toestanden. Continuïteit van de onderneming staat voorop.
Om alle eventuele problemen op dat gebied te omzeilen, is het misschien verstandiger een 'flexibele' vakantie te plannen zonder je er voor vast te leggen, op de bonnefooi dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding