Hoelang duurt het voor een f-16 om van Amsterdam naar New york te gaan op hoogste snelheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
53.2K

Het beste antwoord

Als de F16 steeds op volle snelheid (+/-2400km/u) zou kunnen vliegen zou het ongeveer 2,5 uur duren. Maar dit is om verschillende redenen niet mogenlijk. Ten eerste moet de F16 boven zee zijn voor hij de geluidsbarriere mag doorbreken, ten tweede is de snelheid bij start en landing lager, ten derde is de brandstoftank op volle snelheid om de +/- 800km leeg en zouden er dus langs de route om de 800km tankvliegtuigen beschikbaar moeten zijn. Als de F16 vervolgens zou gaan tanken zou hij weer aanmerkelijk langzamer moeten gaan vliegen en vervolgens een kwartier bezig zijn met tanken.

In de pratijk wordt door militaire vliegtuigen dan ook altijd rond mach 0.8 gevlogen als ze met een ferryvlucht bezig zijn. In het geval van de F16 is dat nog niet voldoende om de andere kant van de oceaan te bereiken, want zelfs met extra tanks heeft hij een maximum bereik van 4500km en zal er dus een tussenstop gemaakt moeten worden (meestal op ijsland of groenland) Al met al zal het een F16 minimaal zo'n 9 uur kosten om van Amsterdam naar New York te vliegen en dat is nog trager dan een passagiersvliegtuig.

Een beter voorbeeld is de Concorde, deze kon wel steeds op volle snelheid (+/- 2200km/u) vliegen (behalve boven land en bij start en landingen natuurlijk) en had voldoende actieradius om de hele afstand zonder te tanken te overbruggen. De snelste vlucht tussen London en New York is dan ook door de Concorde gedaan in 2uur en 52minuten en 59seconden van start tot landing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg goed antwoord bedankt!

Andere antwoorden (2)

Oneindig lang, want zo ver kan een F-16 niet vliegen. Met extra tanks onder de vleugels maximaal 4200km maar dan kan hij natuurlijk niet zo snel vliegen (niet alleen vanwege de extra weerstand, maar omdat de brandstof op topsnelheid heel snel op is).

Maar theoretisch: 6000 km delen door zo'n 2400km/u dan kom je op 2.5 uur.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens houdt mijn antwoord geen rekening met luchtstromen; richting NY heb je de straalstroom tegen, en richting Amsterdam zou je die dus mee hebben. Al met al blijkt dus dat een F-16 geen geschikt vervoermiddel is voor zulke afstanden.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima, leuk om te weten bedankt beste antwoord
Gvrox heeft natuurlijk gelijk, je zult moeten tanken.

Maar als je dat buiten beschouwing laat en je gaat er vanuit dat de topsnelheid van de F16 op 2414 km/u staat en dat je volgens de kortste (legale) vliegweg 5847 km nodig hebt, dan ben je ca. 2 uur en 23 minuten.
Maak je gebruik van de kortste weg naar New York, hemelsbreed, dan kan het zeker in minder dan 2 uur en 15 minuten.
Maar nogmaals, dit antwoord is puur theoretisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hemelsbreed is alleen op de evenaar de kortste weg zodra je niet over de evenaar vlieg moet je een grootcirkel vliegen en dus als het waarde met een boog via het noorden vliegen, dit scheelt op lange afstanden honderden kilometers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die 5847km klopt overigens wel maar dat is de grootcirkel afstand niet hemelsbreed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die 5847km/u gaf ik ook op als grootcirkel in mijn voorbeeld. Mijn 2e voorbeeld had betrekking op hemelsbreed en zoals je al zegt kan dat vele honderden km's schelen. Alleen is zo'n route niet haalbaar en merkte ik dus op dat het om een puur theoretisch antwoord gaat. Dus niet denken aan tanken, starten, landen, etc... Gewoon een simpele berekening van afstand en max. snelheid.
gvrox
11 jaar geleden
Ik zou "hemelsbreed" altijd opvatten als "vliegen via de kortste route" dwz via de grootcirkel. Dus almighty heeft geen gelijk dat het korter kan dan 5847km (wat met legale vliegweg bedoeld wordt snap ik ook niet helemaal). Google Earth meent dat het 5860km is van Schiphol naar JFK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met legaal bedoelde ik eigenlijk: officiele kortste vliegroute
Deze route is dus altijd langer, want met hemelsbreed wordt bedoeld (althans, dat bedoel ik daarmee) dat je de lineaal op amsterdam en new york legt en dan via de schaalverdeling het aantal km's uit kan rekenen.
gvrox
11 jaar geleden
Maar 'helaas' kan een F-16 zich niet door het aardoppervlak boren (in ieder geval niet over een afstand van meer dan enkele tientallen meters). De grootcirkel is gewoon de kortste route die *gevlogen* kan worden. Door kaartprojecties kun je eigenlijk geen meting doen met een lineaal op een kaart van een groot gebied. De rechte lijn op een wereldkaart is dus juist *niet* de kortste route, maar langer dan de grootcirkelroute.