Hoe is "op de schopstoel zitten" ontstaan?

De betekenis is in onzekerheid verkeren, maar waar komt dit gezegde vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik berijp niet dat mensen zulke dingen hebben Immers, je hebt toch respect voor elkaar, dat doe je elkaar niet aan

Het beste antwoord

Wie op de schopstoel zit, kan elk ogenblik weggestuurd of ontslagen worden.

Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) vermeldt dat deze zegswijze teruggaat op een straf die in de Middeleeuwen werd uitgevoerd. De veroordeelde werd dan met gebonden handen en voeten op een soort wip omhooggeslingerd. F.A. Stoett verwoordt het zo: "Een schopstoel was een strafwerktuig, waarop vagebonden, kinderdieven, overspelers enz. gestraft werden; het was een soort wip, waaruit men, met de handen op den rug gebonden, omhoog geslingerd werd (...) om daarna voor honderd of minder jaren uit de stad en haar rechtsgebied verbannen te worden."

Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) kon het werkwoord schoppen vroeger ook 'met de schopstoel omhoog- en wegwerpen' betekenen. Schoppen kreeg van daaruit ook de figuurlijke betekenissen 'afdanken, wegjagen, ter zijde schuiven, versmaden'. Al deze betekenissen van schoppen zijn al lange tijd niet meer in gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een straf zal dat geweest zijn brrrrrr +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor jou het beste antwoord ! ik wens je een fijn weekeind.

Andere antwoorden (3)

"Schopstoel was een strafwerktuig waaruit de veroordeelden met de handen op de rug gebonden, omhoog geslingerd werden."

De mensen die op de schopstoel zaten, waren hun leven dus niet zeker, dus vandaar de huidige betekenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een sadisten he ?
Een schopstoel, schupstoel of wipgalg is een middeleeuws strafwerktuig.

De voorziening bestaat uit een takel, waaraan de veroordeelde misdadiger enkele meters wordt opgehesen om vervolgens te worden losgelaten, zodat hij in de modder of op een puntenbed valt. De schopstoel met puntenbed is voornamelijk gebruikt bij het bestraffen van zwaardere misdaden, maar het betrof vanzelfsprekend ook een lichtere straf dan de doodstraf......

Toegevoegd na 7 minuten:
Deze persoon heeft voor het ondergaan van z'n straf plaatsgenomen in de schopstoel....

bron: http://www.mijngelderland.nl/uploads/tx_ncbibverhalen/rte/RTEmagicC_afbeelding1_01.tif.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schopstoel was een strafwerktuig, waarop vagebonden, kinderdieven, overspelers enz. gestraft werden; het was een soort wip, waaruit men, met de handen op den rug gebonden, omhoog geslingerd werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
brrr stelletje sadisten in die tijd brrr +1