ik ga vrijdag naar spanje met de auto, maar mijn ID kaart IS beschadigd wat moet ik nu doen?

ik ga vrijdag naar spanje met de auto, maar mijn ID kaart IS beschadigd wat moet ik nu doen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (3)

Als u het document eerder dan 5 werkdagen nodig heeft, kunt u gebruik maken van een spoedprocedure. Hiervoor moet u wel meer betalen. In uitzonderlijke gevallen kunt u voor een buitenlandse reis een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is alweer een tijd geleden, dat mijn paspoort in het Spaanse Blanes gestolen was. Toen ging ik naar een politiebureau in die plaats. Die verwezen mij naar de Guardia Civil. Daar kon ik aangifte doen. Daarna moest ik naar het Nederlandse consulaat in Barcelona om een lacé passé, een vervangend tijdelijk paspoort. Want we waren niet van plan om in die hoek van Spanje te blijven, maar ook in andere delen van Spanje en Portugal. Aan het eind van mijn vakantie ben ik zelfs naar de Portugese eilandengroep Azoren geweest. Dat was in de jaren 80.
11 jaar geleden
Niet veel, op tijd een nieuwe kaart aanvragen gaat niet meer lukken. Ik zou de gok er gewoon op wagen. Er zijn geen grenscontroles meer en zolang je niet in de problemen komt in het buitenland heb je je ID niet nodig. Mocht zich de situatie wel voordoen dat je hem nodig hebt, dan heb je in ieder geval een ID bij je, ondanks dat hij beschadigd is. Ik zou me er niet te druk om maken. Ik ben in Spanje nog nooit naar m'n ID gevraagd. Daarnaast kan je waarschijnlijk ook gewoon je rijbewijs nog tonen. Hoewel dat geen officieel identificatiemiddel is, kan ik me niet voorstellen dat zolang je geen douane langs hoeft op het vliegveld de combinatie van beschadigd ID + rijbewijs ergens niet voldoende zal zijn.