komen er in de middelandse zee haaien voor?

Ik ga over een tijdje op vakantie en ik wil graag weten of er haaien zwemmen / zijn in de middelandsezee en ofdat ze heel dicht bij de kust zijn of juist heel ver. alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
12.6K
Amadea
9 jaar geleden
Ja. Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/groot-haaien-middelandse-zee-ver.217525

Antwoorden (1)

Ja, er zijn haaien in de Middellandse Zee.
Er zwemmen minimaal 47 soorten rond, waarvan 15 potentieel gevaarlijk voor mensen; waaronder de beruchte witte haai. De haaienpopulatie in de Middellandse Zee is echter enorm teruggelopen. Ruim 40% van alle haaiensoorten wordt met uitsterven bedreigd. (bron 1)
En ja, ze zwemmen regelmatig (zeer) dicht bij de kust. Ze komen met name voor rond de kusten van Spanje, Italië, Griekenland, Malta en Kroatië.
Maar maak je geen zorgen: Er zijn gemiddeld slechts 0,42 aanvallen van haaien in dat gebied per jaar. (bron 2)
De kans dat je wordt gedood door een haai is ongeveer 1 op de 300 miljoen (waarschijnlijk zelfs kleiner in het Middellandse Zeegebied).
Ter vergelijking: De kans dat je de dood vindt door een vallende kokosnoot is circa 1 op de 250 miljoen... (bron 3)

Ik snap dat je deze kansberekening niet één op één kan maken, aangezien er in menselijk gedrag en geografische beweging nogal wat variabelen zijn waardoor deze vergelijking niet helemaal fair is. Het plaatst een mogelijke angst voor haaien echter wel in perspectief.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat de meeste haaien je met rust zullen laten zolang je ze niet provoceert en dat kustwachten zeer alert zijn op de aanwezigheid van potentieel gevaarlijke haaiensoorten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Goed antwoord, maar zeker ook een goede toevoeging + dus. Er wordt verwacht dat (witte) haaien mensen aanvallen om een aantal redenen.
1. Omdat de haai echt héél erg honger heeft (want bijna niet voor komt).
2. Omdat de haai zich vergist (iemand die ligt op een surfplank lijkt van onderaf wel wat op een zeeleeuw, primair gerecht van de witte haai)
3. Omdat iemand bloedt en bewegingen maakt wat een prooi ook doet. De eerste reden, daar doe je niets aan. De 2e en 3e reden is, samen met de kustwacht, heel goed op in te spelen. Mensen zijn aanzienlijk banger geworden voor haaien sinds de film Jaws van Steven Spielberg. Maar laat angst je niet leiden, gebruik je gezond verstand. Dit plaatje illustreert het ook mooi:
http://www.pinterest.com/pin/178666310190393353/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Thecis
Dank voor deze toevoeging. En dat plaatje is geniaal. :)