wat is een maritieme ligging?

ik was bezig met een werkstuk te maken over paaseiland en was bij het hoofdstuk natuur en klimaat. ik kwam op de site klimaatinfo.nl en las daar dit stukje:

"Het klimaat van Paaseiland is een vochtig subtropisch klimaat. Het heeft alle kenmerken van een tropisch klimaat maar kent door zijn 'maritieme' ligging een sterkere invloed van de zee. De temperatuur is het gehele jaar door nagenoeg constant. Door de zeewind is de neerslag echter anders dan in andere tropische gebieden. De meeste regen valt hier in de wintermaanden en april."

nu is mijn vraag wat is een maritieme ligging.
want ik kom er echt niet uit.
alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
2.9K

Het beste antwoord

Maritiem is: onder invloed van de zee; in dit geval (het is immers een eiland) in zee. Doordat de landmassa/ de landoppervlakte die in zee ligt klein is, is de invloed van de zee allesoverheersend, en dan spreken we van een maritieme ligging. Alle eilanden, mits ze niet te groot zijn, hebben een maritieme ligging. Bij heel grote eilanden als Australie, Borneo en Groenland spreek je niet meer van een maritieme ligging, maar bij kleine zoals Paaseiland, Curacao, Sint-Helena of Tristan da Cunha wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt hier heb ik wat aan!!

Andere antwoorden (1)

Maritiem betekent: het ligt aan zee. Waar je bij een bepaald deel van de wereld een bepaald klimaat verwacht is dit aan zee altijd net even anders omdat de zee grote invloed heeft op het klimaat.