Waarom zijn de staten in de VS zo netjes afgebakend?

Zie plaatje.

KLIK OP PLAATJE VOOR VERGROTING

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vakantie
2.5K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke vraag, +1, heb ik me ook wel eens afgevraagd, het antwoord weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja zeer leuke vraag, interessant ook!
+1

Het beste antwoord

Voornamelijk doordat die staten niet op dezelfde manier zijn gevormd als de meeste soevereine landen die nu bestaan. In de meeste van die gevallen vormen natuurlijke barrières en goed verdedigbaar terrein de basis met wat aanpassingen door oorlogen en landjepik spelletjes.
Bij de vorming van veel staten van de VS zijn die grenzen heel arbitrair getrokken op basis van geografische lengte en breedte. Je moet de grens ergens trekken en ze hebben eigenlijk gewoon een lijn over de kaart getrokken. Je ziet sommige grenzen wel over natuurlijke barrières lopen hier en daar. Het is namelijk nogal gemakkelijk om een grens eenvoudig weg over een rivier heen te laten lopen. Dat maakt een grens eenvoudig zichtbaar. Maar dat was dan meer om praktische redenen dan om politieke, economische of militaire redenen zoals veruit de meeste grenzen op de wereld zijn gevormd.
Waarom zou je ook moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan?

Bedenk dat zelfs de Nederlandse provincies hun grenzen om historisch militaire, politiek en economische redenen hebben. In de VS hebben de afzonderlijke staten nooit een dergelijk proces door gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ha, die BvB;

Een flink aantal van die grenzen zijn gewoon letterlijk met potlood en lineaal ooit zo op de kaart uitgezet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
die stippellijntjes zijn niet de grenzen. Die gele lijnen wel dacht ik. Maar ik gebieden met woestijn heb je vaak wel kaarsrechte grenzen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik dacht dat de gele lijntjes wegen waren..?
In Afrika zijn er ook van die rechte lijnen - inderdaad gewoon met de lineaal gezet. Een aantal landen werd geclaimd door kolonisten, dus als er niks kon dienen als natuurlijke grens (een rivier b.v.) dan maar gewoon een rechte lijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja zijn toch wegen zie ik nu.
De reden dat sommige staten (en landen) zo'n rechte grens hebben is omdat het grensgebied van die twee staten weinig economische waarde hebben. Vaak zijn dit woestijngebieden of andere (vrij) onbewoonbare gebieden. Toen de grenzen gemaakt werden was er tevens weinig bekend over deze gebieden, dus was er weinig om 'ruzie' over te maken. De makkelijkste oplossing was gewoon een rechte lijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mij staat het lineaal-antwoord bovenaan wel aan.

Ik weet dat het in ieder geval gebeurt is voor de grens tussen Pennsylvania en Maryland. Daar konden twee families het niet eens worden over de grens en zij lieten twee geleerden overkomen die na vier jaar een keurige rechte lijn hadden vastgesteld als grens (De Mason-Dixonlijn)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat was een kwestie van wachten tot het bevolkingsaantal in een gebied een bepaalde grootte had bereikt om er vervolgens een paar rechte lijnen omheen trekken. En voila, weer een staat.

Wat veel opmerkelijker is, is dat ondanks de arbitraire grenzen die staten allemaal hun eigen karakter en cultuur hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De grenzen in Europa en Azië zijn bepaalt door oorlogen volken die in een bepaalde gebied woonden. Daardoor zijn de grenzen soms onbegrijpelijk. In de Verenigde Staten konden ze het alnd op de tekentafel verdelen, wat toen niet uitmaakte omdat er geen rekening met een bepaald volk moest worden houden. In Afrika zie je dat ook, daar zijn de grenzen ook bepaald op de tekntafel. Helaas gaat dat dwars door gebieden van stammen heen waardoor er regelmatig conflicten ontstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zit geen enkele economische of tactische reden achter. Zoals diegene van het eerste antwoord al zei. Iemand heeft letterlijk met een lineaal het hele land verdeeld in de verschillende staten. Vandaar dat je van die recht staatsgrenzen hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke bijkomstigheid is dat hierdoor een 'vierstatenpunt' is ontstaan! De staten Utah, Colorado, Arizona en New Mexico komen bij elkaar in één hoekpunt. Vrij uniek!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je moet ergens de streep trekken, toevallig is het een rechte lijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is officieel ewel heel recht.
Maar niet zo recht.