Als je in Wallonië met de trein gaat, spreekt het personeel dan ook Nederlands als je dat aangeeft?

Ik spreek wel een woordje Frans, maar het is natuurlijk makkelijker als je in het Nederlands kunt spreken.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik had namelijk eens gehoord dat Belgisch treinpersoneel tweetalig moest zijn, maar weet niet of nou waar is of niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K

Het beste antwoord

wel wel wel, wat een geluk dat er toch nog een Belgische op deze Nederlandse site zit die kan vertellen hoe de steel in de vork zit.... Wat ik hier allemaal lees.... Wallonie; Duits?? Now, now...
Ik ben woonachtig in de provincie Antwerpen en spreek dus Nederlands, wij krijgen als 2e of 3e taal (vrije keuze) frans en engels op school (verplicht). In Wallonie was dat tot voor enkele jaren niet het geval dat daar ook Nederlands verplicht werd gegeven.
Daar is de laatste jaren verandering in gekomen, maar voor alle duidelijkheid, onder de taalgrens spreken ze frans.
We hebben inderdaad ook een duitstalige gemeenschap, die bevindt zich in het oosten van België.

Dus In Wallonie is frans de spreektaal, maar een enkeling zal misschien wel Nederlands kennen en willen spreken. Of alle personeelsleden overal tweetalig zijn betwijfel ik.....

Maar ja, als je naar Rome of Londen gaat spreek je toch ook geen Nederlands. Is het niet normaal dat je je een beetje aanpast aan de mensen van de regio naarwaar je op reis gaat? Die mensen moeten zich toch niet aanpassen aan elke toerist?
Dus is het dan niet normaal dat je probeert een woordje frans te praten in een franssprekende regio? Doe je best, maak fouten en ze zullen het appreciëren dat je je best doet zoals overal.

Dit is toch ook één van de charmes van het op reis gaan, verschillende talen proberen te spreken. Niet?

Amuseer je en goede reis!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amai ! wat een interessant antwoord +

Andere antwoorden (4)

De mensen in Wallonië zijn niet verplicht om Nederlands te leren. Als je bij de grens van Wallonië/Vlaanderen zit, heb je een grote kans dat ze wel wat Nederlands kunnen. Zit je dichterbij Frankrijk, dan heb je een grote kans dat ze alleen maar Frans spreken, probeer het dan even in het Engels.

Toegevoegd na 7 minuten:
Maar als je het vraagt en ze Nederlands kunnen, is het logisch dat ze ook Nederlands gaan praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze het kunnen doen ze het niet altijd. de franstaligen doen daar nog wel is moeilijk over. door brussel loopt bijv een taalgrens. als je eroverheen gaat en je loopt een winkel binnen zijn ze zgn. ineens de nederlandse taal niet machtig.

in een trein in belgie zou ik gewoon nederlands blijven praten. als ik met de trein naar friesland ga neem ik ook geen tolk mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe moet iedereen van de NMBS Vlaams en Frans kunnen. Echter, de PS (Franstalige socialisten) hebben de NMBS volgepompt met mensen van hun partij die enkel Frans kennen. Daardoor is er een redelijke kans dat je niet in het Nederlands geholpen wordt.
Jammer, maar vriendjespolitiek is nu eenmaal dé leuze voorbij de taalgrens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wallonie is duits, voor zover ik weet