Ik heb gehoord dat er voor vrachtwagens geen limiet geldt voor profieldiepte, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
3.5K

Het beste antwoord

Dit klopt. Helaas heeft Nederland geen wettelijke limiet vastgesteld voor het profiel van vrachtwagenbanden. Het komt er op neer dat je net zo lang mag doorrijden, zolang het canvas niet zichtbaar is.
Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat een land als Nederland totaal lak heeft aan dit soort zaken, terwijl in de meeste andere europese landen een duidelijke limiet is gesteld (de zeker veilig is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Profiel zorgt ook voor de afwatering bij regen, zodat de kans op glijden minder wordt. Ook geeft meer profiel, meer remvermogen. Het heeft dus wel degelijk nut.
Ook is minder of minimaal profiel gevaarlijk in het verkeer, omdat de kans op een klapband vele malen groter is.

Andere antwoorden (5)

Ja dat klopt echter met de beperking van de aandrijvende en sturende wielen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt!

Het is een hele vreemde regel die hier in NL nog steeds niet verandert is!

Rij je hier in nederland met afgesleten banden is er niets aan de hand, zodra je in duitsland rijdt ben je in overtreding!

De meeste regels binnen de EU zijn gelijk, behalve de regels voor vrachtwagens!
Het lijkt er gewoon op dat vrachtwagenchauffeurs aan hun lot over gelaten worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik goed denk klopt dat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat wij geen zware sneeuwval hebben.
Daar heeft een sneeuwband nog wel zin.

Echter het gewicht van een truck of bus is zo groot dat een wagen gen last heeft van aquaplaning.

Overigens in tegenstelling tot wat men hier beweert hebben veel eu landen andere regels, denk alleen maar aan snelheid, hoogte en opleiding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar het duurt niet lang meer. Vanaf 1 januari 2011 wordt de wet aangepast en is net als bij auto's een minimale profieldiepte van 1.6 mm verplicht.