Hoeveel graden moet water minimaal zijn om een brand wond achter te laten op de huid?

En dan uitgaand van een kopje water en geen druppel.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
16.8K

Het beste antwoord

Als de temperatuur van je huid boven de 40 graden komt krijg je brandwonden.

De tijdsduur van de aanraking met heet water is bepalend wanneer je huid de 40 graden heeft bereikt. Als je dus water heb van 40 graden duurt het een hele tijd voor dat je brandwonden gaat krijgen.

Je zou zeggen in een sauna is het warmer dan 40 graden. Dat ja daar geen brandwonden krijgt komt door circulatie van je bloed. Deze neemt de extra hitte van je huid op. Tenminste tot dat je lichaam zelf ook tegen het kritieke grens komt. Je zal eerder onwel worden dan dat je gehele lichaam de 40 graden heeft beieikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik weet niet hoeveel graden het was, maar als het net uit de waterkoker komt krijg je er zeker 2e graads brandwonden van.... en littekens :(
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat hangt van de 'gewenste' brandwond af, een 1ste en 2de graads kun je al krijgen van een kop warme drank, voor 3de graads heb je echt water van 80 á 100 graden nodig geduren een 10-tal seconden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit ligt rond de 40 - 45 graden. Hete thee ligt rond de 60 graden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt sterk van de duur van de hitte, en de omstandigheden af.

een druppel heet frituurvet hoeft niks achter te laten als hij er snel afgeveegd wordt.
Doop jij echter je vingers een tijdje in een glas water van 50 graden, loop je zeker kans op een 1e graads brandwond.
Een sauna kan prima 50 graden zijn. maar dat is heel droge lucht...

Er is dus niet echt een antwoord op jouw vraag tenzij je hem nog specifieker maakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stoom werkt nog beter, omdat je de condensatie-energie er ook nog bijkrijgt (fase-overgang van gas naar vloeibaar).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
rond de 50°C veroorzaakt zeker een brandwond
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
btw waarom staat deze vraag bij het overig van 'vevoer'?
ik weet alleen dat je een voorwerp van tot 60 graden kan vasthouden. Daarna wordt het te heet