Ik zou het ook een goed idee vinden alhoewel ik wel net van vmbo af ben.. maar goed,, ik ben het met de meeste eens er is dan veel minder 'verschil'.. Zo dan wanneer er gewoon "eigen"kleding gedragen mag worden.. "je hoort er niet bij omdat geen bjorn börg kleding/ ondergoed hebt.. Je mag niet mee doen omdat je Gothic bent"al dat gezeur.. ik hoop echt dat de uniform terug komt.. is goed voor die arrogante "kakkers' om dan ook nog wat disipline er bij te krijgen.. ik hou wel op voor dat ik gezeur krijg dat ik een zeur ben;)

Groetjes SabinaxD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ja maar dan wel alleen voor jongens 16+ kousen tot over de knieen....korte broek mmmmmmmmm ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in beginsel een erg goed principe, maar moeilijk in te voeren in een land waar het niet is.

Het is goed om een aantal redenen:
- Het gaat nu om innerlijk en niet meer om uiterlijk; leerlingen worden niet meer op kleding afgerekend. Uiteraard moeten kleine nuances, als haardracht en sieraden wel zelf gekozen worden.
- Er is minder groepsvorming en polarisering in een klas: het zorgt ervoor dat een school saamhoriger is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik pleit nu niet voor invoering: in Nederland is er geen schooluniform. Invoering ervan zou voor de gemiddelde middelbare scholier een catastrofe zijn. Al die tijd en moeite, en dat geld dat het zou kosten om het uniform in te voeren, zou beter op een andere manier naar het onderwijs terug kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Penny;

Vroeger is het misschien een goed idee geweest, omdat kinderen elkaar dan niet meer op grond van hun (dure/merk-)kleding konden onderscheiden. Tegenwoordig zijn er tassen, schoenen, horloges, telefoons, (zonne-)brillen, mp3-spelers en nog veel meer moois om elkaar de ogen mee uit te steken, dus ik denk dat de goede bedoelingen helaas wat achterhaald zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en niet te vergeten zal er een stuk minder gepest worden door een uniform
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kinderen van mijn zus - drie meisjes - zijn van hun 4de tot hun 16de in Spanje naar school geweest. In het begin vonden we het vreemd dat ze een uniform aanmoesten. Witte blouse of polo, donkerblauwe plooirok, witte sokjes of blauwe maillot en donkerblauwe sweater. En een lichtblauw-wit geruit schort jasje met lange mouwen. Maar naarmate de jaren vestreken was mijn zus steeds enthousiaster over die uniformen. Geen gedoe 's morgens bij de klerenkast van wat ze aan moeten trekken, en (zoals al gezegd) geen merkenterreur, geen gepest of scheve ogen vanwege "foute" of juist hele dure kleren van andere meisjes. Hoewel de kleren van het uniform niet goedkoop waren (ook niet heel erg duur), scheelde het ook aanzienlijk in kleedgeld. Reken maar uit drie meiden 12 jaar door de week voorgeschreven kleding aan .... dat heeft haar een boel guldens en peseta's opgeleverd.
Het scheelde een hoop gedoe en gezeur en volgens mijn zus was het een zegen. En - het zijn nu volwassen vrouwen - ze hebben er geen nadelige gevolgen van overgehouden :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens,ik ben vroeger zo gepest op school omdat we ik uit een gezin met 12 kinderen vaak afdankertjes van mijn zus droeg.
Prima plan!
Nederland is een van de weinige landen waar men het schooluniform niet kent.
Nederland heeft wel meer fouten gemaakt in het onderwijsbeleid door veel te vrij omgangsgedrag met leraren, gelukkig komt men daar nu stukje bij beetje op terug en wellicht kan op zeker moment het schoolunform zo ook weer worden ingevoerd.
Voornaamste kernpunten op school horen te zijn: gelijkheid, discipline, orde en tucht. Daar is nog nooit een leerling slechter van geworden.
Het dragen van een schooluniform draagt daar wezenlijk aan bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed plan. Scheelt een hoop gedoe met die merkkledingonzin.
Pubers zijn creatief genoeg om zich ook met een uniform van elkaar te onderscheiden.
Een goede zaak als strijd tegen de commercialisering.

Maar het gaat toch niet gebeuren. "We" scheppen nu eenmaal veel te graag op over de rug van onze kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker een goed idee alle leerlingen gelijk waardoor ze ook alle gelijk behandeld zullen worden,het pesten zal niet ophouden ,er zal altijd wel iets zijn waardoor leerlingen gepest worden,maar de groepsvorming tegen individuen zal en heel stuk afnemen,en de samenhorigheid toenemen, je treed dan veel meer als groep (school) naar buiten en niet meer als een individu,verder zou overlast beperkt kunnen worden,doordat de sociale controle van de leerlingen onderling zal toenemen immers het is direct herkenbaar op welke school je thuishoort, en op school ben je makkelijk op te sporen als je iets hebt uitgevreten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee. Het ondervangt nog steeds een heleboel klasse verschillen die nu door kleding op scholen zorgt voor nare toestanden. Het kan ook een oplossing zijn voor mensen die niet thuis horen op een school. Ze kunnen zo worden herkent. Tenzij ze het bewust met schoolkleding proberen natuurlijk. Leerlingen die in winkelcentra lopen te klieren kunnen makkelijker worden getraceerd als leerlingen van die school. Voor de docenten dan ook maar gelijk?