Is er altijd normering verhoging bij het centraal examen?

Word de normering ALTIJD wat verhoogd met bijv 0,3 of 0,5?
Waar ligt de verhoging van de normering aan?
Ligt het ook aan het aantal klachten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De normering licht tussen de 0,0 en de 2,0.
Normaal namen ze altijd de eerste 5 personen per klas en daarvan moesten ze het aantal behaalde punten doorgegeven worden voor de normering.
Zo kan de school geen invloed hebben of ze hoge of lage punten aantal toesturen.
ze bekijken dan of het gemiddelde van die behaalde punten gelijk is aan voorgaan de jaren. is hij gelijk dan is de normering 1,0. Hebben ze meer punten behaald dan wordt de normering lager want dan was hij dus iets te makkelijk, Hebben ze minder punten behaald is hij dus wat moeilijker dan voorgaande jaren en zal de normering stijgen.

Als er klachten komen over een vraag waar ze het mee eens zijn dan kunnen ze zeggen dat iedereen die vraag goed heeft.
Het gebeurd niet erg vaak dat de normering precies 0,0 of 2,0 is maar het komt zeker wel voor!

Succes met je examens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

De normering kan ook 0,0 zijn. De normering ligt er volgens mij aan hoe goed het examen is gemaakt ten opzichte van andere jaren. Wat mij is verteld, is dat ze een bepaald gemiddelde cijfer hebben gekozen en dat als het gemiddelde cijfer van de studenten dan lager zit dan dat gemiddelde dan passen ze het aan dmv een hogere normering, zodat er elk jaar bijv gemiddeld een 6,5 gehaald wordt (ik weet niet wat het cijfer is dat ze gemiddeld willen halen). Als uit de klachten blijkt dat veel leerlingen een bepaalde vraag niet snapten of dat de vraag echt fout was, kan er een verhoging komen van de normering. Maar het is niet zo dat hoe meer klachten er zijn, hoe hoger de normering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb vorig jaar examen gedaan (vwo) en daar was de normering bij Nederlands 0,0 en voor geschiedenis 0,1....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou moet ik zeggen dat zeker Nederlands ook wel een makkelijk examen was als ik het vergeleek met oefenexamens van andere jaren.
De nomering kan ook omlaag gaan, als het examen te makkelijk is. Als er veel mensen over hetzelfde klagen dan gaan ze er naar kijken. Meestal doen ze er dan ook wat mee, maar daar gaan ze eerst heel goed naar kijken.