Helpt dyslexietraining wel bij volwassenen?

Zelf heb ik een behoorlijke vorm van dyslexie waarbij het grootste probleem zit in de spelling en het hardop lezen (in het hoofd lezen gaat wel, alleen beeld om zetten naar klank gaat weer niet). Nou sprak ik op een verjaardag laatst iemand die haar eigen 'bedrijf' had in het geven van dyslexietraining aan volwassenen, en die beweerde dat het voor mij zou kunnen helpen de dyslexie onder controle te krijgen en beter te gaan spellen.

Maar ik vroeg mij af of dit wel zin heeft? Ben in mijn schooltijd, zowel basisschool als middelbare school, als vervolg onderwijs, doodgegooid met dyslexiebegeleiding, dus je zou denken dat het zover het op leren aan komt (uit je hoofd leren van regeltjes en vaak gebruikte woorden) er wel in zit nu, en dat de rest toch niet onthouden wordt. Waarom zou deze vrouw mij wel kunnen leren onthouden en laten inzien hoe spelling werkt, als tig duizend andere mensen dit al 22 jaar lang proberen en er niet in slaagde? (oké, iets minder natuurlijk, want ben nu 22 en je leert niet aan het begin van je leven schrijven...).
Ben ik niet simpel weg te oud om dit nog te leren?
Weet iemand hoe dit dan kan, als het wel mogelijk is, dat ik dat nog kan leren? Want het kost goud geld, en als het geen zin heeft vind ik dat beetje zonde, maar zou ook fijn vinden om beter te leren spellen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel :-) Dat is de beste methode tegen dyslexie: Spellingscontrole! :P Ik gebruik in plaats van Internet Explorer Firefox, daar kun je gewoon aanzetten dat hij automatisch alles wat je typt controleert. En verder zit er ook nog eens een goede spellingscontrole op Goeie Vraag zelf. Dus is een kwestie van na het typen gewoon even alle rode streepjes langs gaan... En als je het woord zo fout schrijft dat hij het woord niet herkend, gewoon proberen de zin zo om te gooien dat dat woord er niet meer in voorkomt, hihi ;-) Dan heb je nog alleen de problemen met woorden als spellen en spelen, die allebei bestaan, maar die zijn er wel ingestampt na al die jaren ;-) Het kost even wat tijd om alles steeds te verbeteren, maar je krijgt er wel een goed leesbaar verhaal van en dat vind ik voor andere GV'ers wel zo prettig :-) Maar als ik gewoon met de hand een briefje schrijf is het voor een ander bijna niet te lezen...

Het beste antwoord

Ik denk dat er weer iemand een gat in de markt ontdekt heeft! Als bij jou het uit het hoofd leren van de spellingsregels al optimaal is, lijkt mij de kans klein dat het automatiseren nog beter gaat worden als je er een sloot geld in pompt. Het automatiseren kun je ook zelf 'onderhouden' door veel hardop te lezen, daar heb je niet zo'n dure mevrouw voor nodig.

Voor mensen zoals mijn moeder, die op haar 35ste nog ontdekte dat ze dyslectisch was en toen opnieuw heeft leren lezen en schrijven, werkt zo'n bureau wel. Maar daar helpt een algemene alfabetiseringscursus voor volwassen analfabeten ook prima voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor reactie :D

Andere antwoorden (1)

Ik denk het wel. Maar dan moet je wel echt een goede training krijgen. En het zal altijd een lastig punt voor je blijven. Ik weet niet wat voor een methodiek deze mevrouw gebruikt, maar misschien heeft ze een website waarop je kunt kijken. Op zich is het positief dat ze is gespecialiseerd in dyslexie bij volwassenen,want dat betekent dat ze vaker mensen over de vloer krijgt die, net als jij, al veel geprobeerd hebben zonder het gewenste effect. (Hoewel, je bent een heel eind gekomen, je vraag met toelichting zien er prima uit!) En vergeet niet dat de ontwikkeling in de begeleiding van mensen met dyslexie niet stilstaat. Men heeft intussen veel meer inzicht in wat wel werkt en wat niet, dus wie weet lukt het bij jou nu ook.
Van onze school worden kinderen met dyslexie vaak doorverwezen naar Ton (of Tom?) Braams, en die kinderen leren daar heel veel. Ik weet niet of daar ook met volwassenen wordt gewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :-) Zie mijn reacties op gast54892 in de reacties en aanbid de spellingscontrole ;-)
Ik zal die Braams eens googlen, goeie tip!