Zijn voorgeschreven boeken van de middelbare school verplicht?

Mijn zoon gaat naar de middelbare school. Op iddink.nl moet ik zijn boeken bestellen. Er staat een onderdeel met 'te innen kosten' en eentje met 'voorgeschreven door je school (maar kan al in je bezit zijn)' Zijn we verplicht de dingen te kopen die niet in onze bezit zijn (bij het onderdeel 'voorgeschreven door je school (maar kan al in je bezit zijn)? Zie afbeelding

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker niet kopen. Ben zelf net klaar met 6VWO en daar doe je niks mee. En anders heeft de school het altijd zelf nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geheel eens met de reactie hier boven. Ook net mijn VWO-diploma gehaald, en mijn bosatlas (a €55,-) en woordenboeken liggen onder een dikke laag stof te vergaan. Ik raad je sterk aan in eerste instantie niets extra's te kopen. Mocht uw zoon toch echt iets missen, kan het alsnog (eventueel tweedehands) aangeschaft worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar welke school gaat hij??

Het beste antwoord

Nee niet verplicht. Hebben wij ook niet gedaan.

MAAR!
Ik wil je nog wel even waarschuwen. iddink is op zijn zacht gezegt DE slechtste boekenleverancier ter wereld. METEEN als je die boeken krijgt moet je foto's maken, ze zijn ongelooflijk ranzig. En aan het einde van het jaar moet je kunnen bijwijzen dat jij het Fransboek geen koffiebad hebt gegeven of je kan zo'n 30 euro per boek betalen x 12 boeken = 360 euro
En meteen klagen! Meteen als je de boeken al hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens: iddink laat je nieuwe boeken betalen en stuurt de oude boeken ook gewoon weer het leenproces in. De nieuwe eigenaren van het boek moeten dan ook weer nieuwe boeken betalen.
Daarom is iddink ook zo goedkoop, ze hebben heel veel boeken gratis gekregen terwijl ze er bijna geen weg doen.
Al mist de helft van de bladzijden en zijn er vlekken waarvan je de herkomst echt niet wil weten, die boeken zijn volgens hun nog gewoon bruikbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Woordenboeken ga ik wel bestellen, met het atlas ga ik ff wachten. Kijken of ik die echt nodig heb of niet. Nu ik dit over Iddink lees denk ik: Wat zijn hun slecht!

Andere antwoorden (9)

Nee, die zijn absoluut niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat de overheid tegenwoordig het boekenpakket betaald ben je zelf niet verplicht om nog bij te betalen. Alles wat dus voor het individu nog geld kost hoef je niet te bestellen, maar het kan wel handig zijn als je bij een willekeurig vak met de goede boeken zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet gewoon borg? Ik kreeg de boeken van school gratis maar moest voor de pakketvakken borg betalen. Je kan ze ook niet nemen maar dan gaat het schooljaar niet lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin. Ook zonder een paar woordenboeken en de bosatlas kan je het schooljaar prima halen. Ik heb mij ook laten verleiden tot het kopen van een bosatlas, maar werkelijk nooit gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan heb je examen en mag je alsnog alles aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bosatlassen en woordenboeken werden bij mij beschikbaar gesteld door school. Ik zou eerst informeren wat op school beschikbaar is voordat je lukraak alles aankoopt 'wat de school aanraadt' (oftewel een dealtje om nog zoveel mogelijk geld uit de ouders te trekken).
Aan de topicstarter: koop in eerste instantie gewoon niets extra's, en als je gedurende het schooljaar merkt dat uw zoon toch echt iets mist, kunt u het alsnog aanschaffen, bijvoorbeeld via Marktplaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel scholen willen idd borg hebben maar ook dat mag niet.
Je zoon zal boeken moeten hebben op school. Heeft hij niet de voorgeschreven boeken dan kan het lastig worden.
Schrijven ze woordenboeken voor en je hebt er al in huis, maar van een andere uitgever, kun je proberen of hij het daarmee kan doen, en zo niet later toch die voorgeschreven boeken bestellen. Maar als je ze toch nog niet hebt, is het zeker zo handig om te kopeen wat de medeleerlingen ook kopen
12 jaar geleden
Ja en nee, het is gewoon handig. Bijvoorbeeld die bosatlas, als je die niet hebt, kan je zoon sommige aardrijkskundige opdrachten alleen op school doen. Woordenboeken zijn ook erg handig, vertaalmachines op internet zijn meestal niet zo betrouwbaar.
De school kan het natuurlijk niet controleren en ook niet iedereen zal dat doen, maar een leraar zal waarschijnlijk geen begrip tonen als je zoon zijn huiswerk niet af heeft omdat hij niet in het bezit was van een atlas etc.
Ik zou het wel doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Atlas is echt een must. Gebruik hem al vier jaar regelmatig en daarnaast moeten wij met onze aardrijkskunde methode altijd de atlas meebrengen tijdens proefwerken. Atlas zou ik dus sowieso aanschaffen, ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar net op welke school je zit, ik heb m'n atlas amper gebruikt maar de woordenboeken had ik heel vaak nodig.
Het gaat hier om boeken die voor de gehele schoolperiode gelden. Woordenboeken atlas enz. Die moet je zelf aanschaffen. Of je moet ze al in de kast hebben liggen. Let er dan op dat ze voldoen zoals bij de atlas vermeld staat. Als je ze niet koop heeft je kind mogelijk een probleem met de studie omdat hij belangrijke standaard werken mis in de gehele school periode. Deze boeken worden niet verstrekt door de overheid. Het zijn namelijk geen jaarlijkse lesboeken. Ik zou ze dus maar komen dat kun je in elke boekwinkel doen.
ronron1212
12 jaar geleden
Ik heb de woordenboeken en de Bosatlas toen nieuw aangeschaft en was kapitalen kwijt. Het trieste is dat ze niet of nauwelijks gebruikt zijn de afgelopen jaren. Tegenwoordig wordt alles thuis op internet opgezocht.
Moeten deze boeken perse worden aangeschaft van de school kijk dan eerst of dezelfde isbn-nummers of edities op Marktplaats worden aangeboden dat scheelt heel veel centjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op internet dingen, en dan met name woorden, is geen succes heb ik meerdere malen ondervonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bosatlas werd zelfs bij het havo-examen gebruikt en vóóraf gecontroleerd of je wel de juiste druk (52 of 53) had in verband met terugvinden van afbeeldingen en schema's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het examen van mijn kinderen mochten ze juist geen eigen atlas meenemen maar voorzag de school in de atlas. Ik zou als ik chicken was eerst op marktplaats kijken wat er allemaal te koop wordt aangeboden aan woordenboeken en atlassen. Hier staat Kramers Woordenboek werkelijk als nieuw in de kast, op internet was het woord sneller opgezocht dan in zo'n dik boek bladeren en zoeken.
Ik zou woordenboeken wel kopen (tenzij je er zelf nog hebt) want je hebt ook wel een schrijfopdrachten die je thuis moet doen en daarbij heb je woordenboeken nodig. Ik zou inderdaad even op marktplaats zoeken naar woordenboeken in verschillende talen. Verder zou ik als ik jou was in eerste instantie geen atlas kopen. Ik zit in vwo 5 en atlassen hebben ze gewoon op school en die mag je gebruiken. Daarbij komt dat in mijn hele klas maar 3 mensen zitten die een atlas thuis hebben, hw met atlassen hwbben wij niet.
Als ik het goed lees, gaat uw zoon naar de eerste. In de eerste t/m de derde heb ik nooit thuis een atlas moeten gebruiken, dat deden we op school om te oefenen.
Mijn mening: woordenboeken zeker wel kopen want die zal je af en toe nodig gaan hebben!
Atlas zou ik in eerste instantie niet kopen. Je kan hem altijd later nog bestellen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je moet ze bestellen - nieuw, of tweedehands via Marktplaats of iets dergelijks.

Van de website van het ministerie:

Boeken voortgezet onderwijs
Scholen zijn met ingang van het schooljaar 2009-2010 verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van schoolboeken en lesmateriaal aan hun leerlingen. Dat geldt niet voor alles. De school informeert ouders welke schoolboeken en lesmaterialen zelf moeten worden aangeschaft. De atlas en woordenboeken zijn hier een voorbeeld van.