Wat is beter: laat door gaan met leren tot snachts (ong 00:00 tot 01:00) of vroeg in de ochtend (5 uur tot 6 uur)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het slimste is om het uit school te doen ;)

Antwoorden (11)

Dat ligt eraan of je een ochtend- of avondmens bent. Ik leer beter 's avonds laat omdat ik een avondmens ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je of je een ochtend mens of avon mens bent? Ik verschil nogal en weet op dit moment niet wat ik ben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een avondmens bent: Kan je lang opblijven en voel je je geconcentreerder dan in de ochtend Als je een ochtendmens bent: Kun je makkelijk je bed uit komen en kun je gelijk geconcentreerd zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het omdat ik 's avonds veel levendiger en toegankelijker ben. 's Morgens ben ik duf en wazig, mogen ze niet tegen me praten en ben ik kribbig als ze dat toch doen.
Ik denk 's avonds aangezien je het dan verwerkt tijdens je slaap maar ben er niet zeker van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij savonds als ik niet moe ben want dan ben ik nog klaar wakker integendeel tot de ochtend dan ben ik moe en val ik bij a in slaap dus heeft het voor mij geen nu in de ochtend dus ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij a = bijna
het geleerde vlak voor ophoest tijd nog gelezen hebben WERKT blijkt uit onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk onderzoek? Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer het maar eens in de praktijk ;-)
Hoe verser de info, hoe makkelijker je hem ophoest. Op een gegeven moment moet je wel ' opslaan' in je slaap, maar voor de details is 's morgens even doorkijken echt zeer bevorderlijk.
ik deed het altijd 's avonds, (maar ik ben dan ook een avondmens,) en las het 's morgens nog even goed door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stond eigenlijk ook wel regelmatig om half 6 of zo op. Dan is het nog lekker rustig in huis en kon ik heerlijk leren.
Maar ik heb ook een keer gehad dat de stroom uitviel en mijn wekker het niet deed, toen had ik wel een probleem...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel niet uit tot morgen wat ge heden nog kunt doen.
In je slaap verwerk je ervaring en kennis. Dat pluspunt mis je als je na het studeren niet gaat slapen.
Bovendien weet je niet zeker of je morgen wel op tijd goed wakker wordt en blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je ook een bron? Het verwerken van kennis in de slaap wordt namelijk wel aangenomen, maar is nog niet bewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als je 's morgens leert, ga je 's avonds weer slapen, hoor. Die info neem je juist de hele dag al mee, wat eerder een voordeel is. Ik ben een veellezer en een ochtendmens, en dingen die ik 's morgens voor 7 uur lees, onthoud ik niet slechter dan dingen die ik na 12 uur 's middags of zelfs na tien uur 's avonds lees.
Vooral voor vakken, die me niet zo erg interesseerden, las ik het 's morgens grondig door, en spuide het voor de S.O - ik wist het dan nog precies...3 dagen later wist ik er niets meer van, maar het goede cijfer had ik binnen....
's Avonds was ik, na de hele dag op school en het andere huiswerk vaak 'duf', en las over dingen heen. Dus dan kon ik beter de dingen doen, die ik echt leuk vond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen van beiden. Het slaapverlies door achterlijk laat/vroeg aan het studeren te gaan doet meer schade dan je door dat ene uurtje extra leren kunt compenseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je voldoende slaapt (want dat is de HOOFDvoorwaarde) is het vooral belangrijk of je een uitgesproken avondmens bent. (En dat zijn een hoop minder mensen dan die dat zelf denken l met name de televisie maakt van veel ochtend- en maaktnietuit-mensen een soort surrogaat-avondmensen, die echter dan wellicht 's avonds wel WAKKER zijn (omdat ze lang uitslapen), maar niet per se ook beter presteren en informatie opnemen.

Voor alle andere mensen - niet alleen de uitgesproken ochtendmensen - is het een beter idee om 's morgens nog te studeren. Na een stevig ontbijt ben je dan helemaal fris, en het geleerde heeft geen tijd om door een lange slaap weg te zakken.

Ook als je besluit 's avonds te leren, is het verstandig iets eerder op te houden, en 's morgens het geleerde nog kort door te nemen. 5 tot 6 uur echter lijkt me - uitgezonderd voor echte ochtendmensen - TE vroeg. Althans, als ik uitga van een normale schooltijd van tussen 8 en half negen. Van 6 tot 7 uur ligt dan beter voor de hand. Moet je meer / langer leren, dan moet je gewoon beter leren plannen. Want na anderhalf, twee uur non-stop studeren neem je ECHT niets meer op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al een paar keer gelezen dat je je slaap hard nodig hebt, omdat dan datgene wat je net geleerd hebt in je hersenen word opgeslagen.
Dus ik zou de voorkeur geven aan leren in de ochtend.