Even ervan uitgaan dat je 8 jaar op de basisschool zit, 5 jaar op het middelbaar (als je havo pakt) en 4 jaar op het hbo, dan zit je ongeveer 17 jaar op school. Het hangt ervan af wat je doet:vmbo duurt 4 jaar en veel mbo opleidingen duren 3 jaar,dus dan zit je 'maar' 15 jaar op school. Overigens heb je,als je werkt,ook nog scholingsdagen. Dus gemiddeld kom je rond de 15-20 jaar school uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waar baseer jij dit gemiddelde op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op redenatie. Ik denk dat je zoiets gemiddeld naar school gaat,als je 1 opleiding volgt na de middelbare. Uiteraard verschilt het per persoon. Het ligt aan je middelbare school (vmbo/havo/vwo), en je vervolg opleiding hoe lang die duurt. Ook kan je nog blijven zitten of een verkeerde keuze maken,dus dan doe je er ook al langer over.

Andere antwoorden (1)

Totaal afhankelijk van de keuze's die je maakt. Mijn vader is 50 geweest en heeft onlangs nog op school gezeten.

Er zit wel een minimum aan school. Je bent leerplichtig vanaf je 5e (de eerste dag van de maand ná je 5e verjaardag) tot aan je 18e tenzij je een startkwalificatie hebt gehaald (startkwalificatie is minimaal mbo niveau 2, havo of een VWO diploma).

Echter kun je doorleren "zo lang als je zelf wilt". Als je ervoor kiest om bv. neurochirurg te worden ben je wel een aantal jaren zoet, zelfs na op geneeskunde opleiding die al 6 jaar duurt. (Vlaanderen 7 jaar).