Wanneer ben ik niet meer leerplichtig?

Ik ben 17 jaar (geboren op 31-12-1994) Ik zit in het examenjaar (4e) van VMBO-TL, wanneer ben ik niet meer leerplichtig?

is dit pas als ik 18 ben? of als ik mij vmbo diploma heb, of moet ik nog andere diploma's hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Met een vmbo diploma heb je nog kwalificatie plicht tot je 18de. Dus je zal nog een opleiding moeten gaan volgen, dat verhoogd ook je kans op werk. Je kan een opleiding werken/leren gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leerplicht heb je tot het einde van het schooljaar waarin je 16 wordt.

Daarna geldt, zoals een ander antwoord ook zegt, de kwalificatieplicht. Die geldt tot je 18e verjaardag. Je bent verplicht om je in te spannen om een zogenaamde 'startkwalificatie' te behalen. Dat is een HAVO-, VWO, - of MBO diploma vanaf niveau 2.

In jouw geval ben je dus niet meer leerplichtig, want je bent 16 geworden in het vorige schooljaar. Je hebt nog wél een kwalificatieplicht. Dat je niet leerplichtig bent, betekent dat je niet meer verplicht bent om hele dagen naar school te gaan, maar dat je ook mag kiezen voor een combinatie van werken en leren, wat op veel MBO-scholen kan. Tot je 18e moet je dus wel een opleiding volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt speciale ''vrijstelling'' vragen. mijn zusje had hetzelfde probleem. je hebt na dit schooljaar nog maar 4 maanden te gaan totdat je 18 bent. dit betekent dat je 4 maanden een opleiding zou moeten doen voordat je mag stoppen. dit is geld verspilling als je toch niet van plan bent om de opleiding af te maken. je kunt deze reden aanvoeren bij de leerplicht ambtenaar.