Is het mogelijk om een lange tekst snel samen te vatten?

Ik leer vaak best wel langzaam. Dan hoor ik wel eens dat ik veel tijd kan besparen door een samenvatting van de tekst te maken.
Ik heb eigenlijk het idee dat als ik dat doe dat ik dan er nog veel langer over ga doen, want dan moet ik namelijk de tekst lezen en ook nog ondertussen typen.
Ik ben ook niet erg goed in het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, dus ik heb snel de neiging het grootste deel van de tekst gewoon over te nemen.

Heeft iemand een idee hoe ik sneller een lange tekst in m'n hoofd kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (5)

Toch een samenvatting schrijven. Juist door dat vaak te doen leer je steeds beter hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Het is de eerste keer dat je gaat leren veel werk, maar de dagen erna heb je een stuk minder tekst om door te lezen, dus in totaal bespaar je zeker tijd.
Dat is, als je netjes al een week (of toch een aantal dagen) van te voren begint te leren. Als je op de laatste dag voor het proefwerk bent, dan zul je het zonder samenvatting moeten doen, want dat is inderdaad op één avond dan niet meer te doen.
Neem dus de tijd en vat eventueel per paragraaf al samen als die in de les behandeld is. Op die manier heb je aan het eind van het hoofdstuk netjes een samenvatting klaar en hoef je die enkel nog te leren.
Wel raad ik je aan om achteraf dan toch nog een keer de hele tekst door te lezen zodat je ook die paar details die gevraagd worden, weet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf kernwoorden op
Maak een indeling (1-2-3 of a.b.c), zodat je 'kleine hapjes' krijgt.
Leer jezelf, om aan het einde van het lezen in een klein aantal woorden het verhaal weer te geven : alsof je het aan een vriend/vriendin vertelt, die geïnteresseerd is om het óók te lezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de boeken je eigendom zijn of als je van papers moet leren, gebruik dan een marker. Dat zijn van die gele pennen waarmee je belangrijke zinnen of woorden aan-kleurt. Op een hele pagina met een hoop tekst valt dan alleen het belangrijkste op. Dat leert heel snel en omdat de belangrijkste tekst opkleurt, zal het ook beter in je herinnering blijven hangen.

(Ervaring dus, trucs die ik op school heb meegekregen van leraren.)
12 jaar geleden
Er zijn twee dingen die je kunt doen:
- Als een tekst *goed* is geschreven staat de kern van een alinea in de eerste, tweede of laatste regel. De rest van de alinea is uitleg/verklaring.
- Als je rijtjes moet onthouden, werk dan met associaties. Bijv: Jij kunt de woorden: "bivakmuts, verliefd, knoflook, lawaai, wijnvlek, hartenjagen, walvis, wandelende tak, vroedvrouw, knikker" met gemak onthouden als je deze koppelt aan: "haren, ogen, neus, mond, nek, borst, buik, been, voet, teen" De relatie is makkelijk te leggen, en onthouden waar je ledematen zitten is niet echt lastig.

Over tien jaar ken je deze woorden trouwens nog steeds, in volgorde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen kan goed en snel een samenvatting maken. Je kunt ook vragen maken.

Begin op tijd, dus als je voor het eerst dat hoofdstuk bespreekt op school ga je thuis het stuk doorlezen en na elke alinea vraag je je af wat de leerkracht er over kan vragen. Die vraag typ je in word. Als je klaar bent met vragen maken en je gaat beginnen met leren (paar dagen later) ga je kijken welke vragen je zo al kunt beantwoorden. Daar geef je een antwoord op en dat ga je nakijken. Daarna ga je voor de rest van de vragen de antwoorden opzoeken en die typ je telkens onder de vraag.

Uitprinten en je hebt je samenvatting. Leg steeds een papiertje op de antwoorden en schuif zo naar beneden.

Laat het eventueel aan het begin door iemand checken zodat je geen belangrijke dingen over het hoofd hebt gezien.