Moet je erbij zijn tijdens je diploma uitreiking?

Ik ben 16 en heb nu in mei examens. We wouden dit jaar wat eerder op vakantie. Dus vroeg ik me af kan ik mijn diploma ook opgestuurd krijgen? Of moet ik erbij zijn tijdens de uitreiking op school om mijn handtekening te zetten??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.9K

Antwoorden (5)

Nee hoor daar hoef je niet bij te zijn. Hoe je het dan wel moet doen moet je vragen op je school, dat kunnen wij hier niet weten. Misschien moet je even een afspraak maken daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In voorkomend geval stuurt de school het diploma vaak op.
Je hoeft er je vakantie dus niet voor te laten schieten (hoewel een diplomauitreiking natuurlijk wel een bijzonder moment is...)
Zolang ik in het onderwijs werk heb ik nog nooit meegemaakt dat een school de diploma's opstuurde naar de leerlingen die niet aanwezig waren bij de uitreiking. Het diploma moet ondertekend worden door de kandidaat, in bijzijn van anderen. Dat gebeurt meestal tijdens die uitreiking, in een feestelijke setting.
Als je er niet bij kan (of wil) zijn, moet je op een later tijdstip het diploma komen ophalen. En dan onderteken je dus op school waarna je het kunt meenemen.

Voor zover ik weet is dit op elke school de regel. Het heeft te maken met de exclusieve waarde van het diploma. Als je het diploma later kwijt zou raken kun je het ook niet gewoon opnieuw ophalen ("Mag ik een kopie, want ik ben het diploma kwijt?") Daar zijn procedures en kosten aan verbonden, zie link hieronder.
Stel dat je diploma opgestuurd zou worden, dan zou het al aangetekend moeten gebeuren, want anders kan je later immers zeggen dat je het diploma nooit gekregen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf op de middelbare school mijn diploma uitreiking gemist. Ik had zomerkamp van Scouting, en aangezien ik toch de schurft aan die k*t school had. En omdat ik de pest had aan mijn schijt klas heb ik niks gemist.

Ik heb school gebeld, verteld dat ik op kamp zou gaan en dat ik er daardoor niet bij kon zijn. Ik heb toen afgesproken om na de vakantie mijn diploma op te halen (ze hadden idd een handtekening nodig).

Dat was allemaal geen probleem, maar dat is wel 13 jaar geleden ;-)
12 jaar geleden
Het beste is om er altijd bij te zijn. Maar als het niet kan, dan krijg je hem alsnog uitgereikt, alleen dan zou je een afspraak moeten maken volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is geen verplichting je diploma op deze manier uitgereikt te krijgen, wel flauw van de rest van de familie dat ze jou dit feestje willen ontnemen door eerder op vakantie te gaan dan normaal. Dat zal vast niet met de bedoeling zijn jou te kwetsen maar je bent het wel want je bent nu onzeker of je hem nog krijgt. Vertel ze gewoon dat je bij de uitreiking wilt zijn, officieel is de schoolvakantie nog niet aangebroken namelijk. Jij wilt gewoon net als je ouders ook en feestje op school toch? Succes en vast gefeliciteerd voor je diploma.