Hoezo is het afschaffen van maatschappelijke stages en het afschaffen van zittenblijven een bezuinigingsmaatregel?

In diverse programma's van politieke partijen lees ik over plannen om maatschappelijke stages af te schaffen. Idem over zittenblijven (bij CDA en CU programma)
Zijn dat bezuinigingsmaatregelen? Dat verband zie ik niet. Kan iemand me dat uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Elke maatschappelijke stage kost 60 euro per leerling: "Voor de invoering van de maatschappelijke stage stelt het ministerie van OCW geld beschikbaar. Scholen krijgen financiële steun. Ook gemeenten ontvangen een bijdrage voor de opzet van een maatschappelijke makelaarsfunctie voor vrijwilligerswerk, waar de maatschappelijke stage onderdeel van is. Stagebieders ontvangen geen structurele financiële bijdrage van de overheid, maar kunnen met scholen en gemeente afspraken maken over een eventuele tegemoetkoming. Voor het schooljaar 2011-2012 ontvangen scholen €60,- per telleerling (het aantal leerlingen dat bij de school staat ingeschreven). De bijdrage die de school krijgt is afhankelijk van het aantal leerlingen. De scholen ontvangen dit bedrag per leerling via de lumpsum. De lumpsum is een totaalbedrag dat schoolbesturen ontvangen voor personeelskosten en materiële uitgaven. De bekostiging vindt plaats gedurende de eerste vier jaar van de schoolcarrière."

Verder: elk jaar zittenblijven kost natuurlijk geld zolang je niet zelf voor je opleiding betaalt. Basisscholen krijgen een bedrag voor elke leerling die 1 okt op die school zit, zit je een jaar langer dan dus ook een jaar meer geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ook die maatschappelijke stages worden gefincieerd (ondanks dat het vrijwilligerswerk is, wordt de instelling betaald voor de tijd die ze kwijt zijn aan een leerling).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maatschappelijke_stage#Financiering