Ik zit nu op een praktijkschool. Kan ik conducteur worden? En welke certificaten zijn belangrijk voor mij? En ik ben heel geïntersseerd in treinen mvg

ik wil doorleren naar me school over 2 jaar ben ik 18 jaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom kijk niet naar de website van de NS, die kan je vast en zeker verder helpen.

Antwoorden (4)

"Voor de functie van conducteur heb je minimaal een opleiding op LBO-C/ Mavo of MBO niveau 3 afgerond. Een diploma op het gebied van dienstverlening heeft de voorkeur.

"Het startsalaris ligt tussen de € 1270 en € 1980 afhankelijk van leeftijd en exclusief onregelmatigheidstoeslag. Het eindsalaris van een conducteur is € 2530 exclusief onregelmatigheidstoeslag. De genoemde bedragen zijn bruto."
Computoon
11 jaar geleden
Of...

Je neemt een omweg, je gaat leren voor toezicht en veiligheid.
Dan kun je aan de gang als medewerker service&veiligheid /treinsurveillant en je groeit door naar hoofdconducteur.
Je kan ook de technische kant op, dan moet je mechatronica richting gaan doen, dit is vooral handig als je op de ICE of de Fryia aan het werk wil...

De NS stelt momenteel zware eisen aan nieuw personeel dus je zal er hard aan moeten trekken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houd je nog enigszins rekening met het feit dat de vraagsteller op de praktijkschool zit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een servicemonteur langs de baan tegen gekomen die was begonnen als schoonmaker, dus er zijn wel mogelijkheden
Na de praktijkschool zijn er maar weinig leerlingen in staat om een MBO 2 opleiding te gaan doen en dan heb jij nog een MBO 3 opleiding nodig. Wij kennen jou niet, weten niet waarom jij praktijkschool doet en we weten niet hoe het jou afgaat daar. Het is mijn nichtje gelukt om een MBO 2 opleiding te gaan doen en nu gaat ze een MBO3 opleiding doen maar dat is wel een grote zeldzaamheid.

Je wil het graag en dat helpt natuurlijk wel mee maar om teleurstellingen te voorkomen kun je beter nu een afspraak maken met je mentor en vragen of het voor jou mogelijk is om conducteur te worden en of ze jou daarmee willen helpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om in aanmerking te komen voor de functie van conducteur moet je wel wat in huis hebben:

- Je bent 18 jaar of ouder.
- Je hebt minimaal een opleiding op LBO-C/ Mavo of (V)MBO niveau 3 afgerond.
- Je hebt een aantal jaar werkervaring, liefst in een servicegerichte omgeving.
- Je spreekt en schrijft goed Nederlands en spreekt bovendien in ieder geval ook nog één vreemde taal.
- Je woont niet verder dan 45 minuten van een standplaats die je met eigen vervoer (geen Openbaar Vervoer) kunt bereiken.

Daarnaast is het volgende ook heel erg belangrijk:

Je moet goed kunnen samenwerken, dat had je al begrepen. Je moet flexibel en fit zijn. Je werkplek en je werk wisselen steeds. De ene keer loop je rond en help je reizigers. De andere keer ga je mee met een supporterstrein naar een risicowedstrijd. Je hebt een gezond gevoel voor veiligheid.

Overigens, ik weet zo goed als zeker dat je niet kleurenblind mag zijn, omdat je anders de lichten niet kan zien dat de trein moet vertrekken (waar ikzelf bijvoorbeeld last van heb). Daarnaast is de conducteur de eerste die bij een aanrijding/zelfdoding gaat kijken wat er van de slachtoffer(s) over is... Hou daar wel rekening mee dus.