Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je architect worden met MBO diploma?

Ik wil architect worden. Ik volg nu een MBO 4 opleiding in de sector economie. Ik heb geen wiskunde of natuurkunde als eindexamenvakken gehad op het VMBO, maar bij de voorlichting over de opleiding zeiden ze dat je zomerschool kan doen om deze vakken op te halen.

Nou zit het zo dat je als je van het MBO naar het HBO gaat, een andere leerweg moet volgen om architect te worden. Ik wil graag weten of ik architect kan worden zonder daarvoor een universitaire studie te moeten doen.

Ook zou ik graag willen weten waar ik de opleiding kan volgen (zo dicht mogelijk bij Breda) en hoelang de opleiding duurt. Welke wegen moet ik allemaal volgen zegmaar.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je mag jezelf pas ‘architect’ noemen als je de studie bouwkunde volledig hebt afgerond op de universiteit. Dit houdt dus in dat je de bachelor opleiding en de master opleiding hebt afgerond. Wanneer je deze hebt afgerond kun je architect worden.

Er zijn ook verschillende opleidingen op het hoger beroepsonderwijs, waarmee je een stap kunt zetten richting de titel ‘architect’. Architect worden met alleen een hbo opleiding? Dit is niet mogelijk.
De opleiding hbo bouwkunde is wel een zeer geschikte vooropleiding om daarna verder te gaan op de universiteit.
Met de opleiding hbo bouwkunde, kun je wel aan de slag in allerlei functies die te maken hebben met bouwkunde en architectuur.

http://www.architect-opleiding.nl/architect-worden/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om architect te worden dien je aan de volgende eisen te voldoen:

-afgestudeerd op óf de TU (delft of eindhoven), of op de Academie voor de Bouwkunst.

exacte eisen vind je bij de bronnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding