Wat doet een onderofficier seargant?

Als je zeg maar klaar bent met je seargant opleiding moet je dan andere mensen trainen of hoe dat niet percee als je een andere vak sector kiest?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (3)

De rang heet sergeant. En een sergeant behoort tot de categorie onderofficieren, evenals de sergeant 1, de sergeant-majoor en de adjudant-onderofficier.

Je kunt de sergeant vergelijken met 'de chef' in de burgermaatschappij, de direct leidinggevende. De sergeant is dus een onderofficier die de praktische leiding geeft in het veld en orders vanuit 'hogerhand' doorgeeft aan zijn ondergeschikten.
Computoon
10 jaar geleden
Een sergeant kan anderen trainen maar dat hoeft niet. Volgens de site (zie 1e link) van het ministerie van defensie is dit de omschrijving van een sergeant: een onderofficier (vakman, leider en instructeur), dat kan bij verschillende onderdelen zijn (zie 2e link)

Het onderofficierkorps varieert in rang van sergeant tot en met adjudant. Onderofficieren zijn direct verantwoordelijk voor een groep van ongeveer tien militairen. Ze werken in Nederland, maar ook in het buitenland, bijvoorbeeld tijdens een uitzending. Onderofficieren worden opgeleid op de Koninklijke Militaire School (KMS) in Weert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de bovenstaande antwoorden kan je al lezen dat de sergeant te vergelijken is met een soort "chef" in het burger leven.

Als je je opleiding hebt gedaan (KMS & functie opleiding) krijg je een startfunctie, meestal heb je dan de verantwoording over 4 tot 8 manschappen (korporaals & soldaten). Aan deze manschappen geef je leiding en zo af en toe ook les, maar dat is slechts een klein onderdeel van de startfunctie

Na je startfunctie kan je, als je dat wilt een functie gaan draaien bij het OTCO (Opleidings en Trainings Commando). Hier vallen oa de schoolbataljons onder en de taakspecifieke scholen (bv de school verbindingsdienst).
Dit is over het algemeen echter wel je eigen keuze, je kan ook nog eerst meer ervaring opdoen bij de zogenaamde parate eenheden (vaak wel aan te raden)