Bij het examen mag je voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde één 5 staan.
Dus dan moet je als je voor wiskunde een 5 haalt, een 6 of hoger halen voor de andere 2 vakken. Ook moet je voor alle overige vakken een 6 of hoger halen en het gemiddelde moet ook een 6 of hoger halen.

Echter is het zo, dat als je bijv. voor geschiedenis een 4/5 haalt, je geen onvoldoende meer mag staan bij andere vakken..

Toegevoegd na 37 seconden:
PS: dit had je ook gewoon kunnen Googelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Googelen verbeterd: googelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het cijfer van wiskunde voor het Centraal Schriftelijk examen moet minstens een vijf zijn. (En de cijfers voor Nederlands en Engels moeten in dat geval beide een 6 zijn). Lukt dat niet, ook niet na een herexamen, dan ben je gezakt en moet je het volledige examen over doen (dus inclusief de schoolexamens.)

Stel dat je die 5 voor wiskunde voor het CE wel hebt. Dan worden ook de cijfers van het schoolexamen van belang. Je mag op de eindlijst één 4 hebben ((schoolexamen + eindexamen/2) is en de overige eindcijfers moeten dan een 6 of hoger zijn én het gemiddelde van alle eindcijfers moet dan 6.0 of meer zijn.

Dat lukt alleen als er ook een 7 als eindcijfer bij zit.

Je kunt zelfs slagen met een 4 én een 5 op de eindlijst. Ook dan moeten de andere eindcijfers minstens een 6 zijn én het gemiddelde van alle eindcijfers moet 6,0 of meer zijn. Ook dan heb je wat 'compensatie' nodig, anders kom je niet meer aan dat gemiddelde van 6,0.

Er mag geen eindcijfer lager dan 4 op de lijst staan, dan ben je ook gezakt.

THEORETISCH gesproken kun je nog slagen als je een 3 voor het schoolexamen wiskunde hebt, mits het cijfer voor het centraal schriftelijk minstens een 5 is. Dat genereert een 4 op de eindlijst. Als op die eindlijst verder allemaal zessen staan (of een vijf en de rest zessen) én voor een of enkele vakken een wat hoger cijfer om op de verplichte 6,0 gemiddeld uit te komen, ben je geslaagd.
Computoon