Als ik in december mijn MBO diploma haal, krijg ik dan nog studiefinanciering als ik aan een HBO opleiding begin?

Toegevoegd na 1 minuut:
I.v.m leenstelsel..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Jij valt nog onder het oude stelsel: 4 jaar studiefinanciering en maximaal 3 jaar lenen.

Als je studiefinanciering voor een hbo-studie aanvraagt, telt eerder ontvangen studiefinanciering voor mbo niet meer mee. Je begint dus met een 'schone lei'.
Voor de meeste studies krijg je 4 jaar beurs, daarna kun je nog 3 jaar lenen.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo? Als vraagsteller in sept 2015 aan de HBO begint valt hij of zij toch echt onder het nieuwe leenstelsel: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/nieuws/2014/05/28/studievoorschot-maakt-investering-tot-1-miljard-mogelijk.html
fisbel
9 jaar geleden
@Pelle:
Mijn conclusie is evenals jouw conclusie gebaseerd op ALS, DAN
Het is niet duidelijk of er 8 maanden onderbreking tussen de MBO- en HBO-studie zit. Als er maximaal 4 maanden onderbreking is is er recht op overbruggingsstudiefinanciering en blijft er recht op het studentenreisproduct. Als de HBO-studie aansluitend of binnen 4 maanden na beëindiging MBO-studie december 2014 aanvangt, is er mijns inziens recht op de 'oude' studiefinanciering. Algemeen: Als de HBO-studie start per 1 september 2015 is er geen recht meer op de 'oude' studiefinanciering. Mijns inziens is er in het algemeen wel recht op de 'oude' studiefinanciering als er zonder onderbreking aansluitend in 2015 van MBO naar HBO wordt doorgestudeerd. Er is dan immers vóór 1 september 2015 al recht op studiefinanciering. Maar deze conclusie moet wel gecheckt worden bij DUO. DUO geeft als informatie over de nieuwe studiefinanciering dat veel nog niet bekend is. Ook als wondernemer zijn of haar specifieke situatie voorlegt zal er waarschijnlijk een antwoord komen met mitsen en maren. De volgende informatie is letterlijk op de site van DUO te vinden: Van opleiding wisselen.
Als je studiefinanciering voor een hbo-studie aanvraagt, telt eerder ontvangen studiefinanciering voor mbo niet meer mee. Je begint dus met een 'schone lei'. Voor de meeste studies krijg je 4 jaar beurs, daarna kun je nog 3 jaar lenen. Je kunt tussen beide opleidingen studiefinanciering krijgen en je studentenreisproduct blijven gebruiken. Dit noemen we een ‘overbrugging’. Je mag maximaal 4 maanden overbruggen. Geef je nieuwe opleiding zo snel mogelijk door om een overbrugging te krijgen.
http://www.duo.nl/particulieren/mbo-er/opleiding-volgen/van-opleiding-wisselen.asp