Wat zijn de kosten voor een kamer in Breda?

Ik ben op dit moment 17 en dit jaar slaag ik als het goed is in Havo, Ik ben van plan om te studeren in de Avans hogeschool aan Breda maar het reizen is redelijk lang maar nog wel redelijk te doen en natuurlijk is vrijheid wel leuk.

Mijn vraag is dus wat zijn de maandelijkse kosten daar? krijg ik eventueel nog financiering als ik in kamers ga wonen? Is het verstandig om te doen?
(ik ben vrij verantwoordelijk)

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met het nieuwe studievoorschot wordt op kamers wonen heel ongunstig. Je krijgt geen cent extra terwijl je wel gratis met het ov kan. Je zult dus moeten gaan lenen of veel moeten werken of het van je ouders krijgen. Thuiswonen is veel goedkoper.

Antwoorden (2)

De huurprijzen zijn nogal verschillend: https://kamernet.nl/huren/kamer-Breda?gclid=CJa5-63a5sMCFUiWtAodkW0AUQ
Let erop of je inclusief gas, water en elektriciteit huurt, of dat dat niet inbegrepen is, dat kan de kosten hoger maken, hoe hoog ligt aan je verbruik. Verder zijn er kosten voor de inrichting en je eten, maar ook zal je zo nu en dan nieuwe kleren nodig hebben. Op kamers wonen is niet goedkoop en ondanks de studielening die je af kunt sluiten vaak niet zonder hulp van je ouders te betalen.
In plaats van de basisbeurs is het leenstelstel ingevoerd. Je kunt maximaal
€980 per maand lenen. Het aanvragen van een lening doe je bij de Dienst
Uitvoering Onderwijs (DUO).
Terugbetalen van je studieschuld
Je studieschuld betaal je na je studie in maximaal 35 jaar terug. Je hoeft pas
twee jaar nadat je je studie hebt afgerond te beginnen met terugbetalen. Hou
er wel rekening mee dat je vanaf het moment dat je geld hebt geleend rente
gaat betalen. Deze rente verandert bovendien elk jaar. Als de rente in de
toekomst stijgt, stijgen ook je kosten.
Aanvullende beurs afhankelijk van inkomen van je
ouders
Als je ouders een relatief laag inkomen hebben, kun je een extra beurs
krijgen. Het idee is dat je ouders een bijdrage leveren aan jouw studiekosten.
Hoe hoger hun inkomen, hoe meer ze kunnen bijdragen. En hoe meer ze
kunnen bijdragen, hoe lager de aanvullende beurs.
Uit de bron begrijp ik dat je recht houdt op gratis reizen, voor doordeweeks of het weekend.
Of je op kamers gaat of niet, dat is een beslissing die je, eventueel samen met je ouders maakt. Hoe zelfstandig wil je zijn? Hoe zelfstandig ben je thuis? Wil je het echte studentenleven, of vind je het thuis prima? Kun je rondkomen met een klein budget, of kijk je niet op een paar centen. Praat eens met je ouders over de kosten die bij een huishouden horen, op een kamer zijn deze kosten kleiner, maar veelal ook aanwezig. Denk er ook over na, of je eventueel naast je studie een baantje kunt gaan zoeken voor wat extra inkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie, ik kom niet in aanmerking voor een aanvullende beurs maar krijg ik ook niet iets van een kleine huurtoeslag als ik een kamer huur? Alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees dit eens door:
https://duo.nl/particulieren/studievoorschot/maatregelen.asp
Hier heb je alle antwoorden op je vragen, wat betreft studiefinanciering/leenstelsel.
Mogelijk heb je recht op huurtoeslag. Je moet dan wel een ruimte huren waar je een eigen ingang hebt, die je niet met anderen deelt, een eigen keuken en eigen toilet, alles daarover lees je hier:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/kamerverhuur
De DUO kan jou vertellen hoeveel je kunt lenen. Een goedkopere manier van kamer huren kan ook zijn via supermarktkaartjes. Laat je vraag om een kamer achter met je telefoonnummer en kijk of er al kaartjes hangen waar een kamer wordt aangeboden.