Op de site van het CIIO staat het volgende:

De voorbereidende fase: 1958 – 1966
De bekende psycholoog Adriaan de Groot is één van de grondleggers van het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito). In 1958 maakte hij een studiereis naar de ETS in de VS, ETS, voluit Educational Testing Service, is een instituut dat zich bezighoudt met het meten van leerprestaties. Hier kreeg De Groot het idee om leerlingen te testen aan de hand van meerkeuzevragen, een tot dan toe in Nederland onbekende methode.

Bij thuiskomst begon De Groot met de voorbereidingen voor de oprichting van een Nederlandse versie van het ETS. Zeven jaar later was de Stichting voor Onderzoek van het Onderwijs (SVO) een feit. Professor Idenburg werd de voorzitter van het bestuur en De Groot één van de bestuursleden.

Op verzoek van het toenmalige Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen boog de SVO zich vanaf 1966 over de mogelijkheden voor de oprichting van een centraal toetsingsinstituut. Een jaar later bracht de adviescommissie van de SVO een advies uit: de ‘Nota Oprichting Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling'.

De oprichting en later: 1967 - nu
Snel werd een voorlopig bestuur voor Cito opgericht met Wiel Solberg als eerste directeur. Cito vestigde zich definitief in Arnhem. In 1968 gaat Cito officieel van start.

Inmiddels is Cito een gevestigde naam in Nederland én het buitenland. Vanaf 1987 werd de stichting een publieksrechtelijke instelling, die viel onder de voormalige Wet op de Onderwijsverzorging (WOV). De WOV bevatte het wettelijke kader voor de werkzaamheden van alle onderwijsinstellingen.

Door verandering in de wetgeving is Cito per 1 januari 1999 geprivatiseerd. Vanaf dat moment zijn we ook actief buiten het onderwijs, voor bedrijven en overheden. Daarnaast breidt Cito zich internationaal steeds verder uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u wel voor dit antwoord! Maar waar staat de bron?!