Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Zij moeten naar school. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger).

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor Belgie geldt een soorgelijke wet.
De leerplicht eindigt:

of op de 18de verjaardag voor een leerling die 18 jaar wordt voor of op 30 juni
of op 30 juni, voor een leerling die 18 jaar wordt na 30 juni
Een jongere die een diploma secundair onderwijs heeft behaald is niet langer leerplichtig.