Mag school je vape permanent afnemen?

Mijn school heeft dus mijn vape afgepakt en ik denk niet dat ik hem nog terug krijg, mag dit?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
4.5K
Amadea
2 jaar geleden
Dat zal van jouw leeftijd afhangen. Ben jij nog geen 18 en dus illegaal in het bezit van zo'n longvervuiler, dan is het alleen maar goed voor jou dat ze dit hebben gedaan.
LeonardN
2 jaar geleden
@Amadea Het bezitten van een vape door een minderjarige is niet verboden vziw.
Ik denk dat je verkoop en bezit door elkaar haalt.
Het is ook niet verboden voor een minderjarige om tabak te bezitten.
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Als je (meerdere keren) bent betrapt op roken in het gebouw dan kan ik me voorstellen dat school vind dat je hun regels hebt overtreden, dan mogen ze dat afnemen.
LeonardN
2 jaar geleden
@BBvJ Heb je daar een bron van?
Ik weet dat een school sowieso regels hieromtrent in hun reglement moet hebben.
Ik kan me echter niet voorstellen dat bezit in beslagnemen voor altijd juridisch stand kan houden.
Als dat zou kunnen zou het ook met een laptop, smartphone of jas kunnen. (let op Belgische bron!)
https://scholierenkoepel.be/artikels/mag-de-school-mijn-persoonlijke-voorwerpen-bv-smartphone-gsm-bijhouden?returnurl=artikels/categorie/kennisbank/categorie/wat-zijn-mijn-rechten
"Dat is eigenlijk een inbeslagname en kan alleen gebeuren door de bevoegde diensten, zoals de politie."
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Ze mogen de vape wal innemen, want sinds augustus 2020 moet de school rookvrij zijn en dat moet de school handhaven.
Maar of ze de vape dan ook niet meer terug hoeven te geven, dat weet ik niet. Misschien staat daarover iets in het schoolreglement. Je kunt aan degenen, die de vape heeft ingenomen, vragen of je hem weer terug krijgt.
tinus1969
2 jaar geleden
Waarom is die vape ingenomen?
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Niemand behalve een opsporingsambtenaar mag jouw persoonlijk eigendom afnemen. Ze mogen het item afpakken, onder zich houden en na school teruggeven. Het teruggeven moet zelfs. Gaat het om iets illegaals zoals bijvoorbeeld een wapen, moeten ze dit overdragen aan de bevoegde instanties. Niet teruggeven valt volgens mij onder verduistering. Artikel 321 van het wetboek van strafrecht.

Antwoorden (1)

Nee. Dit is jouw eigendom.