Welk profiel moet ik kiezen voor psycholoog?

Ik heb vorig jaar het profiel n&t gekozen en kom er nu achter dat het me totaal niet ligt en heb ook een flinke achterstand vanwege privé redenen. Nu zit ik met me mentor in overleg om E&M profiel te kiezen met economie, wiskunde B, geschiedenis en Frans (weet niet wat er nog meer zit). Nu vraag ik me af of dit een goede keuze is? En MOET ik perse vwo/universiteit doen voor de opleiding psychologie of kan het ook gewoon met havo?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Je kan dit soort informatie toch gewoon vinden op de websites van de onderwijsinstellingen?

Op de website van de Erasmus Universiteit https://www.eur.nl/bachelor/psychologie/feiten-en-cijfers vind je bijvoorbeeld:

Instroomprofiel

vwo Cultuur & Maatschappij
vwo Economie & Maatschappij
vwo Natuur & Gezondheid
vwo Natuur & Techniek
hbo-propedeuse

De studie psychologie aan de universiteit kan je dus beginnen met ieder profiel en ook via havo en een hbo-propedeuse.

Raar dat je mentor je hierover niets blijkt te kunnen vertellen. Mentoren zijn onder meer juist daarvoor aangesteld, om leerlingen te kunnen voorlichten over hun vervolgopleiding(en)!
Antoni
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
+
Aanvulling: de mentor is degene waarvan de leerling ook les krijgt in één van. Hij of zij begeleidt de leerling gedurende één
schooljaar.
De decaan (verantwoordelijk voor meerdere klassen) begeleidt de leerlingen omtrent pakketkeuze, schoolkeuze etc.
De decaan moet jou dus verder kunnen helpen met inhoudelijke vragen.
De mentor kan dan eventueel binnen de school veranderingen aanvragen in jouw profiel etc.
Antoni
2 jaar geleden
@Simonsdochter, dank voor het duimpje omhoog en de toelichting! Ik ben er overigens niet van overtuigd dat de functies op iedere middelbare school in Nederland zo strikt gescheiden zijn als jij schrijft. Waar ze gescheiden zijn, zou de mentor moeten weten dat hij/zij de leerling voor dit soort informatie moet doorverwijzen naar de decaan (of naar de websites van de onderwijsinstellingen, zoals ik schrijf, natuurlijk!).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Natuurlijk is de functie van decaan niet op elke school hetzelfde geregeld.
Op de ene school zijn meerdere decanen. Op de andere school moet een docent ook de rol van decaan ernaast vervullen.
Neemt niet weg dat de mentor de leerling idd naar de decaan kan verwijzen.
Ik denk dat Corona het ook moeilijker maakt. Normaliter krijgen leerlingen al te maken met een decaan voordat het definitieve profiel gekozen wordt.