Heb ik recht op WW als ik mijn tijdelijke contract laat aflopen?

Mijn huidige tijdelijke contract loopt op 1 januari af. Heb ik recht op een ww uitkering/andere uitkering op het moment dat ik mijn contract laat aflopen en nog geen nieuwe functie gevonden heb?
Ik heb 2,5 jaar voor de werkgever gewerkt.

1.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Krijg je een nieuw contact aangeboden of niet. Jij kan niets aflatenlopen je werkgever verlengt of niet.
JanJanssen91
2 jaar geleden
En wat als in overleg, er geen nieuw contract aangeboden wordt?
ronron1212
2 jaar geleden
Wat bedoel je overleg?
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Als jou werkgever de intentie heeft om te verlengen en jij zegt "nou nee, hoeft niet" dan is dat geen reden voor WW vermoed ik.

Antwoorden (1)

Als je vrijwillig vertrekt, krijg je sowieso geen ww. Enkele voorwaarden voor ww zijn dat er sprake is van onvrijwillig urenverlies, geen recht op doorbetaling over de verloren uren en beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Sollicitatieplicht hoort er ook bij.

Als je recht hebt op ww, is het de basisuitkering van 3 maanden. Je hebt te weinig jaren gewerkt voor een langer durende uitkering.
.
Er wordt soms een beeindigingsovereenkomst opgesteld. Dat wordt beschouwd als een ontslag met wederzijds goedvinden maar om in die situatie recht te kunnen hebben op ww moet uit die overeenkomst zonder meer blijken dat het initiatief voor beeindiging bij de werkgever lag en dat werknemer niets te verwijten viel. Laat zo'n overeenkomst altijd toetsen door een jurist met kennis van arbeidsrecht, voor je 'm tekent uiteraard.
Toegevoegd op 13 december 2021 18:39: tekst
Computoon