Mag school mij straffen voor na schooltijd roken?

Ik ben een roker, waar ik bewust van ben dat het niet al te slim is. Maar mijn school heeft er voor gekozen om iedereen die voor en na schooltijd staat te roken te straffen al is het geen schooltijd en sta je niet op schoolterrein. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.8K
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Uit nieuwsgierigheid, wat voor straffen hebben we het over?

Antwoorden (1)

Nee. Buiten het schoolterrein heeft de school niets meer te zeggen over je gedrag. De school is verantwoordelijk voor de veiligheid van de leerlingen in het schoolgebouw en op het schoolplein.
Het kan wel zijn dat de plaats waar je stond te roken toch bij de school hoorde.
Of dat er in het schoolreglement hier iets over staat waar je ouders mee akkoord zijn gegaan.
SimonV
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Ik zie dat je gelijk hebt.
Dit is een interessant document, precies over dit onderwerp:
https://www.ggdnog.nl/media/2559/handleiding-rookvrije-schoolomgeving.pdf
Quote:
Mogelijk dat de wijkagent of BOA van de gemeente een rol kan spelen bij de handhaving rondom het schoolplein. De omgeving buiten het schoolterrein is openbare buitenruimte. De gemeente gaat over de inrichting, het beheer en het gebruik hiervan. Het is juridisch lastig om in de openbare ruimte een rookverbod in te stellen in de Algemene Plaatselijke Verordening. Er kan
wel door de gemeente de openbare ruimte rondom de school een
informele rookvrije zone ingesteld worden. Door borden op te hangen dat een gebied rookvrij is, kan worden bereikt dat mensen elkaar aanspreken en vragen niet te roken. De gemeente kan en hoeft dan niet te handhaven.
In veel gemeenten is roken één van de speerpunten in hun lokaal gezondheidsbeleid.