Kan een bedrijf je vakantiegeld inhouden na zelf weggaan?

Mijn vriendin werkte bij een kinderdag verblijf, heeft ze 3 jaar gewerkt. Nou is ze daar weggegaan .
Naar mijn weten hoor je alles wat je nog heb kwa uren uitbetaald te krijgen waaronder vakantie geld . Na het daar nagevraagd te hebben zeggen ze : dat krijg je niet want je bent zelf weggegaan.. weet iemand hoe dit zit en wat ze kan doen eraan?

1.8K

Antwoorden (3)

Dat moeten ze gewoon uitbetalen.
Weigeren is diefstal, en kan je dis aangifte van doen.
Toegevoegd op 12 april 2022 10:52: tekst
2 jaar geleden
Computoon
2 jaar geleden
Nee. Dit valt niet onder het strafrecht.
Een werkgever kan ook geen aangifte doen bij de politie voor een werknemer die zegt ziek te zijn maar het niet is terwijl de werkgever wel zijn loon doorbetaalt.
Of je ontslag krijgt, of ontslag neemt maakt, dat maakt geen verschil. Een werkgever moet zijn/haar verplichtingen nakomen en alle tegoeden uitbetalen.
2 jaar geleden
Vakantieuren bouw je op. Normaal gesproken per kalenderjaar.
Dat gaat naar ratio.
Wanneer een werknemer dus halverwege het jaar weggaat, dan heeft deze recht op de (waarde van) de helft van de vakantiedagen, uiteraard, minus de reeds opgenomen dagen.
Aan het begin van het jaar zullen dus nog maar weinig uren zijn opgebouwd. (Wellicht speelt dat hier een rol... ?)
Het feit dat de werknemer zelf ontslag heeft genomen maakt geen verschil.

Vaak is het wel zo dat een werknemer de laatste dagen net voor het ontslag opneemt. Dan zijn er uiteraard geen dagen meer om uit te betalen.
Net zoals de vakantieuren wordt ook het vakantiegeld naar ratio opgebouwd. Ook daar heb je gewoon recht op.
Toegevoegd op 12 april 2022 15:36: tekst
tinus1969
2 jaar geleden
Vraag gaat niet over vakantie uren, maar vakantie geld.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Het was mij ook niet helemaal duidelijk omdat er staat: "Naar mijn weten hoor je alles wat je nog heb kwa uren uitbetaald te krijgen waaronder vakantie geld." Vakantiegeld is geen uren. Dus bedoeld Bloodhunt Vakantiegeld of Vakantieuren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@tinus1969 en @HeerVoldermort
Dank voor de opmerking. E.e.a. is inmiddels aangevuld.
Bloodhunt36
2 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de antwoorden, gaat indd over het vakantie geld. Fnv loket heeft ze niks aan die doen niks dus nu via de bond maar proberen .