Waarom moeten 'studie' reizen op de middelbare school zoveel kosten?

Mijn zoon gaat skieen in Oostenrijk, 5 dagen , kosten 400 euro.
Ik vind het erg veel geld, met drie jongens op de middelbare school hakt dit er ook weer flink in. Gun het hem van harte, maar snap niet waarom het nodig is, zeker in deze tijd. Ik zal toch niet de enige zijn die dit niet zomaar klaar heeft liggen.

Had er wel op gerekend, maar niet op 400, dacht 250 ofzo. Jongste komt net van een kamp terug, Ameland , 5 dagen 150 euro, dat is toch ook leuk.
Moet nu wel even 550 voor 'schoolreisjes' ophoesten in een paar maanden tijd.
Kunnen andere ouders dit wel opbrengen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Veel ouders kunnen het wel opbrengen, zeker met de kleine gemiddelde gezinssamenstelling tegenwoordig.
Ik lees je verhaal vooral als moeder die bang is dat haar zoon buiten de boot valt. Het is vervelend dat jullie dat - vrijwillige - reisje niet kunnen betalen, maar ik lees ook dat hij niet de enige is die niet meegaat. Het is vervelend dat leeftijdgenoten meer hebben dan hij, maar dat is in het echte leven ook zo en dat zal altijd zo blijven.
Toen ik in de vijfde zat, was er een reis van 900 gulden. Ik ben ook niet mee geweest, lekker andere dingen gedaan. Zo erg is het ook weer niet en je kweekt weerbaarheid tegen peer pressure.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk juist dat veel ouders , net als ik, het niet zo makkelijk op kunnen brengen, mede door de vele alleenstaande ouders die er zijn.
Alleen ze zeggen het niet, want je wordt zo vaak gezien als iemand die zeurt en zielig wil doen, en daar gaat het helemaal niet om.
Ik redt het prima, heb het goed en mijn kinderen ook, alleen dit zijn extraatjes, die wel moeilijk zijn om bij elkaar te krijgen.
Natuurlijk vind je het als moeder niet leuk dat je tegen je kind moet zeggen , jij kan niet mee want ik kan dat niet betalen, ik moet iets dergelijks al zo vaak zeggen tegen ze. Daar gaan ze goed en begrip vol mee om, ze weten ook wel dat ik geen ijzer met handen kan breken, maar dat maakt het echt niet makkelijker.
De weerbaarheid hebben ze allang geleerd, ze laten zich niet meesleuren door een groep, ook dat leren kinderen al jong als er thuis weinig geld is.
Het gaat mij erom waarom het zo nodig moet, dat skieen in Oostenrijk. of een andere keuze ,een vliegreis naar Istanboel, of zeilen in Zuid Frankrijk.
Als iemand graag wil dat zijn kind dit doet, dan hoeft dat toch niet via school Dat veel kinderen niet meegaan lees je in de antwoorden, bij mijn zoon gaat iedereen uit zijn klas op reis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Maar je wil natuurlijk niet dat jouw kind als een van de weinige niet mee kan omdat je het niet kan betalen." zei je in je antwoord op republikeintje. Daar maakte ik uit op dat jouw zoon niet de enige is. Sorry als die aanname niet klopt.
Ik lees in je reactie dat het jou pijn doet dat de school in het organiseren van de reis geen rekening houdt met jouw financiele situatie. Misschien realiseert de organisatie zich niet eens dat het een rib uit je lijf is. Wanneer je dat niet vertelt en gewoon krom gaat liggen voor het bedrag, zullen ze daar ook nooit achter komen.
Wat kan je eraan doen en wat niet?
Je kunt het fenomeen van dure schoolreisjes niet uitbannen; er zullen altijd scholen zijn die zoiets organiseren.
Wat je wel kunt doen is bij de school aangeven dat het reisje te duur voor jou is, vragen of er een regeling gertoffen kan worden (ik organiseer wel eens wat en dan is er altijd wel ruimte voor, bijv. in ruil voor de afwas coordineren).
Je kunt er ook voor zorgen dat je het probleem voor bent door aan het begin van het schooljaar al aan te bieden om te helpen met de organisatie. Op zo'n moment ligt de bestemming nog niet per se vast en kun je (subtiel) invloed uitoefenen. Ga er niet alleen voor je eigen belang zitten, help ook echt met organiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel een alternatief wat niets kost, dat is op thuis blijven en een programma volgen, samen met 3 andere kinderen uit de totaal 4 klassen die niet mee gaan. Zelf me inzetten bij de organisatie is geen optie, ik ben niet bij machtte om tijdens vergaderingen waarbij bv de beslissing moet worden genomen of de vliegreis naar Istanbul, wat vorig jaar zo leuk was, dit jaar weer op het programma moet staan, om dan me mond te roeren en 'op te komen'voor de ouders met een minder budget. Ik heb al vaker mijn neus gestoten in dergelijke situatie's ik kwam dan kapot en overstuur thuis. Nee dat kan ik niet meer opbrengen.
Niet iedereen is even begrip vol. Ik denk dat de dure schoolreisjes wel uit te bannen zijn, als meer mensen zich realiseren dat het niet voor iedereen te betalen is én dat het niet leuk is, als je toch al zelden op vakantie kan, ook dán nog eens te horen dat je niet mee mag.
Het antwoord+reactie van republikeintje geeft duidelijk aan wat dat toch voor invloed heeft op een kind.
En er zijn leuke alternatieven, die helemaal niet zo duur hoeven zijn en waarbij kinderen niets zullen missen.
Ik ben 45 geworden zonder ski reis :) Helaas kreeg ik vandaag bij de school ook weer weinig begrip, moest drie keer uitleggen waarom het niet prettig is een rekening van 400 euro maar 2 maanden voor de datum dat hij betaald moest zijn te krijgen. Ja dan zakt bij mij de moed alweer in de schoenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de andere drie kinderen die ook niet meegaan is het wel leuk als de groep wat groter wordt, natuurlijk.
Het is jammer dat de school weinig begrip toont, maar dat doen ze niet om jou te pesten. Zij hebben gewoon een leuk, vrijwillig reisje gepland en dat is dit keer skieen.
Het kan je helpen om je oordeel 'dat zulke dure schoolreisjes niet horen' los te laten. Het frustreert je namelijk alleen maar en je verandert niets aan de situatie dat je zoon niet - of met heel veel moeite - mee kan gaan. Nog even over je voorbeeld over Istanbul:
Wat je in zo'n organisatie zou moeten doen is niet Istanul afschieten en roepen dat het te duur is voor jou, want moeten ze alleen voor jou die leuke bestemming aanpassen?
Je kunt beter komen met een veel leuker - en goedkoper, maar dat laat je er lekker buiten want daarmee overtuig je de anderen niet - reisje naar Limburg. Lekker een week wielrennen bijvoorbeeld... Overtuig de anderen ervan hoe leuk dat is, hoe mooi Limburg en dat je er vreselijk lekkere vlaaien hebt:) Reken maar als je een enthousiaste, positieve insteek kiest, dat je ze mee krijgt. Laatste voorbeeld:
Werkmatig ken ik grofweg twee soorten mensen in mijn projecten: de mensen die altijd problemen zien en de mensen die bij me komen met oplossingen. Naar wie denk je dat ik luister?
Juist, dat geldt dus ook voor (mede-) organisatoren van schoolreisjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijke oplossingen, snap wat je bedoelt, bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
republikeintje,
Natuurlijk neem ik bezwaren wel serieus in mijn werk, anders loopt mijn project een veel te groot risico. Ik ga alleen het gedrag niet belonen van mensen die alleen maar problemen komen aandragen en van mij verwachten dat ik ze wel even voor hen oplos. Die probleemzoekers laat ik de laatste controle uitvoeren; als ik de problemen die zij dan aandragen al heb voorzien, ben ik tevreden.
Mijn voorbeeld zou alleen onnodig lang worden door deze extra uitleg:)
Je laatste opmerking "..vind ik het juister en constructiever, om mensen wel ruimte te bieden voor kritiek en daarnaast uit te nodigen met leuke alternatieven te komen." gaat over gedrag van anderen. Jij vindt dat anderen zich moeten gedragen naar jouw normen. Dat kun je wel vinden, maar er zijn maar weinig anderen die zich daaraan storen. Je hebt er dus weinig invloed op.
Waar heb je wel veel invloed op? Juist, op je eigen gedrag en gedachten. De truc is dus om ervoor te zorgen dat je gegeven de externe omstandigheden (scholen die dure reisjes organiseren) je gedrag en gedachten zo aanpast dat je er zo min mogelijk last van hebt en zo veel mogelijk profijt (mee organiseren).
En nee, dat moet je niet 'gewiekst' doen; ik beschrijf juist een enthousiaste, constructieve houding. Zie het als een uitdaging om voor ALLE leerlingen een leuke reis voor te bereiden, ga er niet alleen voor je eigen belang zitten.

Andere antwoorden (9)

Dit soort reizen zijn niet verplicht. Ook bij mijn zoon op school zijn ze wezen skiën, maar hij is niet meegegaan. Niet omdat ik het niet had kunnen of willen betalen, maar gewoon omdat het vrijwillig was en een paar van zijn vrienden ook niet meegingen.

een school biedt dit soort reizen aan zodat kinderen ook gezamenlijk dingen kunnen beleven die voor een heel gezin misschien te duur zijn. Op deze manier kost het je geen geld om te skiën voor een heel gezin, maar slechts voor één persoon. Je kunt het ook zien als een soort kamp. De accommodatie moet betaald worden, de skilessen, de reis en de begeleiding.

400 euro voor 5 dagen skiën is dan omgerekend niet overdreven duur, vergelijk het maar eens met een gewone skivakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op skivakantie gaan is behoorlijk prijzig.
denk aan overnachting,eten,vervoer,huur materiaal,lessen,liftpas,enz enz.

Op de school van mijn kinderen is het niet verplicht om mee te gaan ,en als je kijkt dat van de 8 klassen samen er in het totaal misschien 25-30 personen meegaan valt dat best mee ,mijn kinderen zijn ook niet mee gegaan ,meer ook omdat wij zelf ook op skivakantie gaan .
en ik het niet nodig vind om inderdaad ook nog eens dat bedrag op tafel te leggen.

dus is het bij jullie verplicht om mee te gaan ? want dat zou ik toch niet zo fraai vinden ,dat je ouders verplicht stelt om zo veel geld uit te geven voor een schoolreisje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het nogal wat, dat scholen dit soort uitstapjes organiseren.
Zo'n skivakantie, daar komt van alles bij kijken. ( materiaal huren/ skipas skilift enzovoort)
En Oostenrijk is sowieso al een tamelijk duur land.
Als je meerdere kinderen hebt word je hier maar mooi mee opgezadeld.
ik vind je opmerkingen erover heel terecht. Het is iets wat bij de scholen moet worden aangekaart. Ouders willen hun kind misschien niet in verlegenheid brengen, maar als niemand iets zegt, blijft dit doorgaan en wordt het misschien nog gekker.
Je zult maar een stuk of 5 schoolgaande kinderen hebben en een modaal inkomen te besteden hebben. Dan gaat het toch niet. Dat is heel wreed tegenover de kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergeet het zakgeld nog mee te rekenen :-(
Het hakt er in derdaad helaas altijd erg in.
Ik liet ze altijd een gedeelte zelf betalen... wilde ze graag dan hadden ze het er voor over maar meestal hoefde het dan ineens niet meer zo nodig.
Jammer dat er nooit geen rekening wordt gehouden met gescheiden ouders bijvoorbeeld die dat toch echt niet kunnen ophoesten bijvoorbeeld.
Dan werd er op school ook nog zo'n 2 keer in het jaar een uitje naar pizzeria en
biosscoop gehouden, georganiseerd door de mentor. Ook niet verplicht maar ja.. nee zeggen doe je ook niet.

Ik snap wel dat die buitenlandse reisjes veel kosten, maar waarom nu gelijk skieen? Een reisje parijs als je Frans studeert snap ik nog wel maar dat skieen zie ik niet zo eigenlijk wat dat er mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n reisje kost inderdaad veel geld. Het is echter wel een heel avontuur, dus het geld misschien wel meer dan waard. Het is echter niet verplicht om mee te gaan. Wie er voor kiest om thuis te blijven, zal op school een vervangend lesprogramma krijgen.

Veel scholen hebben trouwens ook een subsidiepotje, voor ouders die het echt niet kunnen betalen. U zult waarschijnlijk de nodige stukken moeten overleggen, dat u het financieel niet kan behappen, om de reis voor uw zoon te betalen, waarna u een financiele bijdrage kunt krijgen. Informeer hier eens na bij uw school. Dit soort aanvragen worden discreet behandeld en de overige leerlingen zullen niet te weten komen, dat uw zoon een bijdrage via de school heeft ontvangen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Omdat het gewoon duur is om op te zetten. Buiten het feit dat je er heen moet (Busreis) een hotel nodig hebt & moet eten, heb je vervoer naar de piste nodig (De bus blijft dus) een skipas en ski / schoenen huur. En dan kom je snel bij dat soort bedragen als je naar een skigebied gaat wat niet te ver buiten populaire gebieden ligt.

Je kan natuurlijk zeggen tegen je kinderen: Je mag mee, maar je moet zelf een deel betalen. Mijn ouders hebben mij altijd de helft zelf laten verdienen. Dat is een kwestie van een maand het geld van je bijbaantje op zaterdag weg zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op mijn oude school was er inderdaad ook maar een hele kleine groep die meeging, dan is het heel makkelijk om thuis te blijven - helemaal omdat het in de vakantie viel, dan kan je als tiener ook nog zeggen: ik heb geen zin om mijn vakantie daarvoor op te offeren. Geeft al een extra 'smoesje' als je ouders het niet op kunnen brengen.

Misschien kan je bij de school navragen of er ook goedkopere dingen georganiseerd kunnen worden. Wij hadden een zeilweek, voor volgens mij ook 150,- pp zo uit mijn hoofd. Een week/kamp in Nederland, of iets waarbij gekampeerd wordt, kan veel goedkoper uitpakken, en dan kunnen alle kinderen in ieder geval met een deel van dit soort dingen mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad het is niet leuk meer en wat leren ze ervan.
Het gaat allemaal onder het mom van de taal te leren of andere culturen te leren kennen, maar als ze terug zijn blijkt het altijd maar weer dat het gewoon een leuk uitje was. Ik denk dat het erg leuk is om leerkracht te zijn want zo'n reisje is waarschijnlijk leuker den goed les te geven.
Ik heb afgesproken dat elk kind van mij een keer mee mag op zo'n reisje als de prijs redelijk is. Maar het is als ouder erg vervelen om nee te moeten zeggen. Als het echt erg belangrijk is moet de overheid dit soort reisjes maar gaan betalen. Ik denk dat het dan zo is afgelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de scholen het zelf niet hoeven te betalen en kennelijk te dom zijn om te begrijpen dat voor sommige mensen 400 euro heel veel geld is.