Wat zijn goede deelvragen voor mijn profielwerkstuk?

Onze hoofdvraag is Hoe is het Ruhrgebied van industrieel gebied naar een cultureelhoofdstad overgegaan? Wij zoeken hierbij goede deelvragen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn onderwijstijd moesten leerlingen deze vragen niet zoeken, maar zelf bedenken. Wat is dat toch veranderd ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet toch echt zelf aan je profielwerkstuk werken!
Gewoon allerlei dingen die je wilt behandelen opschrijven en heeeel veel vragen bedenken en dan goeie uitkiezen of slechte wegstrepen. En als het niet lukt je begeleider om hulp vragen (of een andere docent als je begeleider niet echt behulpzaam is). Maar zoveel mogelijk zelf nadenken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel hot he, dat Ruhrgebied?

Antwoorden (1)

Omdat ik er vanuit ga dat je hulp wilt met het stellen van deelvragen en niet GV-ers wilt inzetten bij je huiswerk kan ik je in het algemeen helpen met wat deelvragen zijn.

Deelvragen moeten kwalitatief goed zijn. Goede deelvragen voldoen aan de volgende eisen:

Deelvragen moeten de hoofdvraag ondersteunen.

Deelvragen moeten in een logische volgorde staan. Elke deelvraag helpt je dus verder op weg om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden.

Het aantal deelvragen mag niet te groot zijn. Het beste kun je vier of vijf deelvragen bedenken
(en zeker niet meer dan zeven).

Heb je meer deelvragen, voeg dan enkele deelvragen samen tot één vraag of streep de minst belangrijke vragen weg.

Een overzicht van mogelijke deelvragen staat hieronder:

- Wat is de definitie van je onderwerp?
- Wie hebben met het onderwerp te maken?
- Waar komt het onderwerp wel/niet voor?
- Wat vinden zij van het onderwerp?
- Waarom komt het onderwerp daar wel/niet voor?
- Wat zijn de argumenten voor hun opvatting?
- Wanneer is het onderwerp ontstaan?
- Welke problemen levert het onderwerp op?
- Waarom/waardoor is het onderwerp ontstaan?
- Welke oplossingen zijn er voor het probleem?
- Hoe is het onderwerp ontstaan?
- Welke mogelijkheden biedt het onderwerp?
- Ondanks wat ontstond het onderwerp?
- Hoe kunnen deze mogelijkheden het beste worden benut?
- Welke veranderingen maakt het onderwerp door?
- Waarom is het onderwerp zo belangrijk?
- Hoe ziet het onderwerp er in de toekomst uit?
- Wat zijn de positieve/negatieve gevolgen van het onderwerp?

Toegevoegd na 2 minuten:
De antwoorden op de deelvragen geven in feite antwoord op de hoofdvraag.