Grafische rekenmachine in het VO. Hel of zegen?

Nog geen tien jaar geleden kreeg een VWO'er de prachtige vraag: onderzoek deze functie. Aan de hand van een stappenplan dat tijdens examens veel punten opleverde, daar het allemaal algebraïsch moest, kon de leerling een grafiek tekenen.

Tegenwoordig kan de leerling alles met zijn GR. Het niveau van de algebra en het logisch denkvermorgen is echter in Nederland aan het zakken, hoor ik van veel collega's in de betahoek. Volgens mij gaat het daar bij wiskunde wel om, en niet om het uiteindelijke grafiekje.

De grafische rekenmachine. Wordt het leerlingen door dit makkelijker maken niet juist moeilijker gemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het algerbrarisch oplossingsvermogen wat op het VWO aangeleerd wordt, is te laag. Vijf jaar geleden ben ik geslaagd op het VWO en wiskunde was geen enkel probleem. Bij mijn studie (natuurkunde) was wiskunde opeens wel een probleem, want daar werd er van uit gegaan dat je veel meer uit je hoofd kon.

Toch ben ik geen tegenstander van het gebruik van een grafische rekenmachine. Een ingewikkelde functie tekenen heeft weinig toegevoegde waarde. Je hebt immers computers en rekenmachines die dat veel sneller voor je kunnen, die moet je dus ook gewoon gebruiken.

Het zou wel goed zijn als bepaalde schoolexamens op het VWO zonder grafische rekenmachine zouden zijn, zodat je gedwongen wordt om bepaalde dingen wel te leren. Er zijn weinig VWO leerlingen die goniometrische vergelijkingen kunnen versimpelen, zonder rekenmachine of formulekaart, terwijl dat wel handig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik vragen wat je ervaring met wiskunde in het V.O. is?
Ik heb op het VWO wel gewoon de snijpunten van grafieken berekend. Ik moet toegeven dat het dan wel handig was om de oplossing te controleren met de GR, maar er werd wel naar een analytische oplossing gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ik het eens kort samenvatten. Ik ben het eens met je zorgen over het dalende niveau van algebra en logisch denkvermogen. Maar ik denk niet dat dat alleen door de GR komt.
Verder is het essentieel om op het VWO al te leren rekenen op computers (of de GR, wat eigenlijk een mini-computer is), want later doe je waarschijnlijk niet anders.

Andere antwoorden (5)

Ik ben van mening dat je het eerst 'uit het handje' moet leren. Maar, zodra die kennis er is, dan is het erg nuttig gebruik te maken van Grafische Rekenmachines of zelfs computers voor het verder bestuderen van de stof. Als je de basisprincipes kent, dan is het met enige elektronische hulp erg eenvoudig om die kennis enorm snel te verbreden en te verdiepen.

Dus, eerst de basis leren, daarna op de machine verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De GR is voor diegene de een exame ofzo moeten maken een zegen.
je kan je afvragen of het tegenwoordig nog nodig is om een enorme hoeveelheid algebraïsch kennis te hebben met alle hulpmiddellen die we zo ter beschikking hebben.
alles draait tegenwoordig toch om het sneller, makelijker, goedkoper principe en daarbij zijn de langzame en moeilijke methoden om iets algebraïsch op te lossen geen optie meer.
Op de school waar ik zit word bijna elke les wel een keer verteld dat het niet nodig is om precies te weten hoe je een wiskundig iets moet oplossen als je maar de goede oplossing vindt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee is er door het gebruik van de GR een hele hoop werk verminderd, dan bedoel ik qua tijd om functies uit te rekenen en te controleren.

De basis om de functies op papier uit te werken is als het goed is al gelegd voordat je de GR gaat gebruiken. Wij hebben bv (op het VWO) pas in het 4e jaar de GR in gebruik genomen.
Buiten de wiskunde om kan de GR voor vanalles worden gebruikt. Mensen hebben er samenvattingen instaan (die via een kabeltje gekopieerd kkunnen worden) er staan bij mensen spelletjes op en hele liefdesverklaringen kunnen zo worden doorgegeven..

Het gebruik van (grafische) rekenmachines stompt wel af. Ik betrap me er vaak op dat ik bij een sommetje de rekenmachine pak, terwijl ik, als ik even nadenk de som uit mijn hoofd kan oplossen.

Je hebt dus voors en tegens voor de GR, naar mijn idee is het een zege want ik heb bbuiten mijn wiskunde examen ook andere vakken hierdoor gehaald..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is altijd al mogelijk geweest om zonder het te begrijpen opgaven te maken als je maar voldoende oefent. Als je het zelf doet dan registreer je de stappen die ertoe leiden. Je weet dan ook inhoudelijk hoe het tot stand kwam.
Ik vind het logisch denkvermogen inderdaad te weinig training krijgt op die manier. Maar er zijn altijd uitzonderingen die er toch meer uit halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik me met anderen vergelijk ,vind ik me zelf dom
paar jaar geleden kon ik nog wel uit het hoofd rekenen.
en nu ?
nu is mijn vertrouwen op GR gebaseerd , alles moet met het GR want zo zegt het boek. zo is het vraag en zo moet je het intoetsen .