De temperatuur voelt lager aan als het hard waait. Zo komt het dat de kans op bevriezingsverschijnselen groter is als het waait..
De wind chill-factor is een maat voor het verkoelende effect van wind. Deze werd eerst berekend aan de hand van het effect van wind op cilinders met warm water, maar dat gebeurt nu met klinische tests op mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De lucht koelt niet af als het waait maar jij zelf.
Doordat de lucht langs de huid strijkt wordt de lucht een heel klein beetje warmer en jij vooral veel kouder.
Het is ook een beetje te vergelijken met blazen over hete thee of soep; hoe harder je blaast hoe meer het afkoelt.
Ook als je met je gewone kleren aan op een motorfiets kruipt krijg je het al snel koud terwijl het lekker is als je in die zelfde kleren rondwandelt; de lucht is in beide gevallen natuurlijk even warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit in Zuid Frankrijk geweest?
Daar bestaat in de zomer een droge hete landwind " De Mistral" , die U het antwoord zal geven : NEE
(Zie ook Sirocco)
Bij koele winden zal dat uiteraard wel gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lucht die zich met grote snelheid verplaats koelt niet af. Door de interne turbulentie die ontstaat en dus een grotere botsing tussen de onderlinge moleculen zal de lucht eerder opwarmen.