als je berg af gaat zonder snelheid te maken,dan ga je sneller,Als een vogel in de lucht zweef en zweef de berg af,gaat het vogel dan ook sneller?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

je maakt die snelheid niet met je benen of andere hulpmiddelen die je normaal gebruikt om snelheid te genereren, maar je maakt wel degelijk snelheid als je een berg afgaat. dit geldt ook voor de vogel. (zwaartekracht)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja de wet van de zwaarte kracht blijft gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is ja, door de zwaartekracht zal DE vogel ook harder gaan dan wanneer hij die kracht moet trotseren.
Let aub wel een beetje op de spelling van uw vraag, een typefout kan maar dit is verre van correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zwaartekracht wordt gegenereerd bij het middelpunt van de aarde, eigenlijk meer precies het zwaartepunt van de aarde. De vogel zweeft dus richting dit middelpunt, waardoor het van een punt van hoge potentiele energie zweerft naar een punt met lagere potentiele energie. Het verschil in energie wordt dan omgezet in snelheid.

Hierbij maakt het voor de snelheid dus niet uit of het landschap eronder omhoog of omlaag loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet helemaal correct: elke massa trekt aan elke andere massa. De aarde bestaat uit een heleboel massa die allemaal aan die ene vogel 'trekt'. De resulterende kracht is -inderdaad- in de richting van het zwaartepunt van de aarde. (De massa van de vogel trekt ook de aarde een beetje omhoog, maar gezien de verhouding tussen de twee massa's mag je dat verwaardlozen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie wordt het aangrijppunt van de kracht veranderd als de vogel beweegt ten op zichte van de aarde. Maar dit maakt voor deze vraag niet zoveel uit, het maakt het antwoord alleen maar ingewikkelder. Ook de temperatuur en druk zullen een invloed hebben, maar de vraagsteller maakt zich daar niet zozeer druk om.