Hoe kan het dat je nerveus wordt van een knipperende lamp? zie uitleg

Op mijn werk was een knipperende tl lamp in een klein donker keukentje (zonder ramen), ik moest in dat keukentje zijn, maar omdat het een lamp is die reageert op beweging kon ik hem ook niet uitzetten.
Ik werd er erg nerveus van, hoe komt dit?
Is dat een soort reactie van je hersenen op het geknipper?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het geknipper zorgt voor een enorme contrastverschil op een deel van je netvlies. Dat is irritant want het leidt af en gaat ten koste van je concentratie en is dus superirritant.
Het maak je heel onrustig door het onrustige ritme van het geknipper.

Nervositeit is logisch als het dus onrustig knippert en je ook nog eens niet uit kan zetten terwijl je moet werken.

Daar zou ik ook nerveus van worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Stel je eens voor dat je de hele dag met dat geknipper zou moeten werken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn bepaalde dingen die worden geassocieerd met enge dingen. Als je bijvoorbeeld naar een film kijkt met 1 shot op een park, Zit hier een vorlijk deuntje bij dan is er niks aan de hand, maar hoor je alleen een kraai, kraaien dan denk je gelijk dat er iets gaat gebeuren.
Ik denk dat het hetzelfde is met een knipperende lamp. Dit wordt gewoon snel als eng gezien, vooral in combinatie met een kleine en donkere ruimte.

Hoe dit precies in zijn werking gaat in de hersenen weet ik helaas niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met snel wisselende lichtsterkte kun je epilepsie bevorderen of uitlokken. Dus wat je ogen waarnemen kan in je zenuwstelsel/hersenen iets te weeg brengen.
NB Zo'n tl-buis kun je losdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja eruitdraaien was een optie, maar daar ben ik dan net weer niet technisch genoeg voor, want er zat ook een kap omheen :)
Dat je er nerveus van wordt, komt alleen maar, omdat het een situatie is, die afwijkt van een normale situatie. Want we vinden het normaal dat een lamp brandt zonder knipperen. De meeste mensen voelen zich prettig, als de zaken zo lopen zoals het hoort, en ook allerlei spullen het doen, volgens hun verwachtingspatroon.

Ook al vind je met je verstand, dat zoiets helemaal niet zo dramatisch is, zegt je gevoel dat het irritant is. Een lekkende kraan, een deur die niet goed sluit, een rammeltje in je auto, of een internetverbinding die een paar keer wegvalt, zijn ook zaken die "abnormaal" zijn, en daar houden de meeste mensen niet van. Kleine irritaties kunnen op je zenuwen werken.

Bij de een uit zich het ongenoegen in nervositeit, de ander wordt boos, weer een ander wordt er chagrijnig van, en er zullen zelfs mensen zijn die net zolang aan die lamp of bewegingsmelder gaan prutsen totdat de lamp brandt zoals het hoort. Al duurt het een hele dag ;-)