Insuline is een hormoon dat gemaakt wordt door de zogenaamde 'Eilandjes van Langerhans', een onderdeel van de pancreas. De pancreas (ook alvleesklier genoemd) is een orgaan direct achter de maag. Insuline zorgt ervoor dat suikers uit het bloed door onze organen opgenomen kunnen worden. Als iemand diabetes heeft, maakt de pancreas onvoldoende insuline aan. Daardoor stapelen suikers zich op in het bloed.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Insuline is een hormoon dat het glucosegehalte in het bloed verlaagt. Diabetespatiënten hebben baat bij insuline omdat diabetes gekenmerkt wordt door een te hoge bloedsuikerspiegel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Insuline is het hormoon dat voor het transport van glucose naar de lichaamscellen van de organen zorgt. Het wordt gemaakt in de alvleesklier. Als er meer glucose in de bloedsomloop terechtkomt, doorgaans via voedsel maar kan ook via een infuus, wordt er meer insuline aangemaakt om glucose als brandstof of als lichaamsvet naar de cellen te transporteren.

Bij diabetes type 1 wordt er helemaal geen insuline aangemaakt door de alvleesklier. Bij diabetes type 2 zijn de lichaamscellen ongevoeliger voor insuline, zodat er meer van nodig is. Vaak geeft gewichtscontrole al een verbetering maar behandeling met tabletten die de gevoeligheid voor insuline verbeteren is vaak ook nodig. Als de diabetes zich uitbreidt, wordt er op de duur ook minder insuline aangemaakt. Dan moet ook een diabeticus type 2 meestal insuline gaan spuiten om de glucose te kunnen verwerken.