Wanneer is het poollicht in nederland te zien?

Ik weet dat het poollicht in indexen werkt en elke index is een verschuiving van het licht. Index 7 tot 9 voor nederland maar wanneer bereikt zoiets nederland nou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Poollicht bereikt ons wanneer er sterke zonnewinden zijn, dit is als de zon dus erg actief is. Met andere woorden op dit moment is de kans zeer klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Allicht in 2012.
Ik kwam dit tegen:
Wanneer komt er weer poollicht ???
Vanaf ongeveer 2010/2011 zal de zon weer richting het maximum gaan. Dan zal de kans op poollicht weer flink toenemen. (eerste link)

De tweede link legt het nog een netje uit. Daarvan kan ik helaas niet kopieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dounja. Het aantal zonnevlekken loopt al jaren dramatisch achter bij wat verwacht werd. Het zonne- maximum rond 2010-2011 zou wel eens marginaal kunnen zijn . Dus dan is de kans op poollicht ook heel klein in onze streken.
Het poollicht is een natuurverschijnsel dat zich voordoet bij daarvoor uiterst gunstige weersomstandigheden. Op het noordelijk halfrond wordt dit verschijnsel ook wel Noorderlicht of Aurora Borealis genoemd; op het zuidelijk halfrond: Zuiderlicht of Aurora Australis.

Citaat van KNMI:
Poollicht hangt samen met uitbarstingen op de zon, waarbij grote hoeveelheden geladen deeltjes het heelal ingeslingerd worden. Het aardmagnetisch veld zorgt ervoor dat de deeltjesstroom in de omgeving van de aarde wordt afgebogen en in de buurt van de noord- en zuidpool met verhoogde snelheid de atmosfeer binnendringt.

Het poollicht is in Nederland te zien als zich een combinatie voordoet van een aantal voor dit fenomeen nodige en zeer gunstige weersomstandigheden: grote zonneactiviteit, donkere en wolkenloze hemel.
Het is mogelijk dat de zonneactiviteit in 2010 hoog genoeg is om het Noorderlicht in Nederland te kunnen zien, maar of er op die momenten een wolkenloze hemel is blijft uiteraard de vraag.
Een voorspelling is daarom niet te geven.