Hebben spiegelneuronen iets te maken met de werking van een placebo?

Spiegel neuronen kunnen je pijn laten voelen die je niet hebt, enkel omdat je het bij iemand anders ziet. Een placebo kan je bij niet laten voelen enkel omdat je denkt dat je het niet meer hebt. Hebben spiegelneuronen hiermee te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, dit komt puur door suggestie.
Vaak als men gelooft dat men ergens beter van wordt/beter op wordt (of dat je je bij er niet meer door voelt) dan gebeurt dit ook echt. Ook als het geneesmiddel comppleet geen effect heeft en eigenlijk niet eens een geneesmiddel is.
Spiegelneuronen hebben hier compleet niks mee te maken, spiegelneuronen zorgen ervoor dat wij het gedrag van anderen kopiëren. Wellicht is dit omdat wij een persoon eerder accepteren als hij/zij op onszelf lijkt.
Een placebo is geen persoon en heeft ook geen gedrag.
Daarom valt dit compleet niet toe te passen op een placebo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar ligt precies de werking... De spiegelneuronen die nemen de genezing al voor waar aan en dus begint in je ervaring de genezing of de vermindering van de pijn al... Zeer juist, dat komt door de spiegelneuronen...