Wat zijn de meest overtuigende feiten waarom de evolutie theorie waar zou zijn?

Toegevoegd na 2 minuten:
hoe overtuig ik mijn klasgenoten van de evolutie theorie? (4vwo)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (8)

Naast het feit dat de theorie als theorie zeer aannemelijk is, zijn er bijvoorbeeld aapmensen/mensapen gevonden die dit bevestigen.

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article784282.ece/Compleet_skelet_van_aapmens_gevonden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je het met je eigen ogen kunt zien. Bij primaten is de evolutie een miljoenen jaren durend proces. Maar bij fruitvliegjes kun je het als wetenschapper gewoon zien gebeuren. Lees er alles over:
AWM
14 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- het is een theorie die weerlegbaar zou moeten zijn (in tegenstelling tot het scheppingsverhaal), maar die tot dusver nog door niemand ook maar deels weerlegd is.\

- organen als het oog bevatten geen goed ontwikkelingsplan (zoals wel vaak beweerd wordt), zo verlaat de oogzenuw het oog dwars door het netvlies (het deel dat licht waarneemt) heen - dit veroorzaakt de bekende blinde vlek - terwijl deze oogzenuw het oog net zo goed had kunnen verlaten langs dit belangrijke netvlies.

- het is de enige sluitende verklaring voor het feit dat de soorten organismes op Aarde door de tijd heen varieerden.

als je dit nog niet genoeg vindt, kan ik er nog wel een paar bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn antwoord op de vraag hieronder geef ik al een aantal feiten die voor iedereen duidelijk zouden moeten zijn.

Daar komt bij dat het zowel in laboratoria als in het wild regelmatig wordt waargenomen. Fruitvliegjes, zoals reeds genoemd, zijn een goed voorbeeld. Een op een eiland geplaatste populatie hagedissen die in 30, 40 jaar tijd geheel nieuwe eigenschappen ontwikkelt is ook een goed voorbeeld. Experimenten met Choanoflaggelaten - eencelligen - die in een laboratorium na introductie van een vijand ineens vele meercellige vormen gingen uitproberen, alvorens te settelen in een kluitje van 6, waarna ook na verwijdering van de vijand het kluitje van 6 behouden blijft zijn ook goede aanwijzingen.

Ook het feit dat er verschillende methoden gebruikt kunnen worden om soorten in te delen, en ze allemaal op de details na hetzelfde patroon weergeven, zijn een duidelijke indicatie dat een indeling van groepen in groepen correct lijkt te zijn.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ook het verschijnsel van ringsoorten, zoals in de derde link aangegeven, is een duidelijke indicatie voor. Als je soorten gaat definiëren als seksueel geïsoleerde populaties, zou je door binnen een bepaalde ring een aantal populaties te verwijderen kunnen eindigen met twee, drie, of meer soorten - terwijl er eerst gewoon een doorlopende keten van vruchtbaarheid was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De evolutie gaat nog steeds door en zie je overal in de natuur gebeuren, alleen moet je dan wel weten waar je naar moet kijken.
In de natuur ontstaan regelmatig mutatie's, dat zijn spontane veranderingen in de soort.
Ik zal een voorbeeld geven.
De egelsboterbloem, is een waterplant die langs oevers van sloten groeit, bij een hoge waterstand in de winter, kan hij onderwaterblad maken, hij heeft zich dus door natuurlijke selectie aangepast, zodat hij bij een hoge waterstand ook kan overleven.
Deze plant gaat in de loop van het voorjaar groeien en bloeien, de gele bloempjes groeien alle kanten op, voornamelijk plat over de grond.
Jaren geleden vond ik in het wild, een egelsboterbloem aan, die niet plat over de grond groeide, maar zuilvormig groeide en bloeide.
Als deze mutatie, meer kansen heeft te overleven, doordat hij boven de anderen uit kan groeien, zal uiteindelijk de orginele plat groeiende soort langzaam verdwijnen en zal de zuilvormige mutatie gaan overheersen, hij krijgt er dan een nieuwe naam bij* erecta*, wat betekend overeind staande.

Ik hoor nu de grapjes al aankomen en ja erectie komt ook van dit woord af en betekend precies het zelfde.

Maar even terug naar de eveolutie, indien een mutatie voordelen heeft, zal uiteindelijk deze mutatie gaan overheersen en de orginele zal verdwijnen.
Een afwijkende eigenschap kan ook ontstaan, door natuurlijke selectie, uit zaailingen van een plant, kunnen kleine verschillen ontstaan, waardoor een plant zich beter kan handhaven, b.v. groter blad, met groter blad kan je meer licht opvangen en kan je beter groeien.
Als er uit de zaailingen van deze planten met groter blad, opnieuw zaailingen uit voortkomen met nog groter blad, kan dat opnieuw in het voordeel zijn, net zo lang dat er planten zijn met te groot blad, dat snel kan stuk waaien, dat is dan weer een nadeel enz. enz.
Zo gaat de evolutie alsmaar door zelfs in je eigen tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The survival of the fittest. Dit was voor mij destijds zo aansprekend dat ik het wel moest aannemen. Wat moet je er anders over denken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4 VWO? En moet je nu nog je klasgenten overtuigen? Erg (fundamentele)christelijke school zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een debat met ANW(algemene natuur wetenschappen) maar er zijn nog wel klasgenoten die overtuigt zijn van het scheppings verhaal... erg irritant is dat