Kunnen je hersenen vol raken?

Tegenwoordig krijgen mensen veel meer informatie te verwerken dan vroeger(denk aan de tv en radio) is het mogelijk dat de hersenen vol raken en als dat zo is wat gebeurd er dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (10)

Vogens wetenschappers gebruiken wij maar 15% van onze hersen capaciteit dus is er nog ruimte zat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is niet mogelijk. Sterker nog: Het grootste deel van onze hersenen blijft ongebruikt.
al doe je nog zoveel informatie op en leer je nog zoveel, het grootste deel van je hersenen zal altijd ongebruikt blijven.
Er zijn zelfs gevallen geweest van mensen met een hersenafwijking, die geboren waren met een nauwelijk swaarneembare hersenen toch volkomen normaar functioneerden: Ze gingen zelfs naar de universiteit.
Kun je nagaan.
Hoe dit precies komt en waarom wij zulke (te!) grote hersenen hebben schijn evolutionair bepaald te zijn, maar we zijn er nog niet precies achter hoe het zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
hmm, een beetje te snel getypt, dit antwoord..foutjes dus!
Het ligt niet aan mijn gebrek aan hersenen hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, je hersens kunnen niet vol raken.
er is zoveel om echt te kunnen bevatten.
het 'op een rijtje' houden
lijkt me

wat jij bedoelt met
wat gebeurt er dan..
mogelijk kortsluiting.. oef: vol!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hersenen zijn een eindeloze harde schijf, niet vol te krijgen. Hoe langer je informatie blijft opslaan, hoe meer "onbelangrijke informatie" je "clustert". Je vergeet het niet, maar je verdringt het. Als je het ooit weer nodig hebt, vis je het vanzelf weer op. Natuurlijk is het wel zo, dat niet iedereen over een gelijk vermogen om informatie op te nemen beschikt. Zie het als de kloksnelheid van je computer.
14 jaar geleden
Nee, je geheugen zal wel stukjes weg laten van dingen die lang gekleden zijn gebeurd, maar kan het origineel redelijk goed reproduceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan wel. Is mij overkomen.Ik had duidelijk overgewicht. Woog 120 kilo. Uit medisch onderzoek bleek dat de oorzaak lag in het aandeel hersenen.
Namelijk 30 kilogram.
Dit is gelukkig behoorlijk gereduceerd,zodat ik nu weer normaal kan reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja voor momenten zeker. Dat wordt het je allemaal te veel. Burn out is het gevolg dan, of je draait door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het opslaan van informatie is geen probleem, dus je hersenen raken niet "vol".

Anders zit het met te veel informatie te verwerken hebben. Dat is een complex gebeuren waarin ook alle informatie geordend moet worden. Vooral het samenspel van stress, druk, veel data en emoties, zonder rust weegt hierin zwaar.

Als je in dit proces onvoldoende rust krijgt, kun je overspannen raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee sommige dingen vergeet je en nieuwe dingen vullen die plaatsen in. Haha!
Nee hoor hersenen kunnen niet vol raken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk kunnen je hersenen vol raken.
Je krijgt dan het gevoel dat je niets meer kan ordenen in je verstand, je bent moe, overvol,....en....?
a) je kan wachten..wachten..wachten....
b) je kan leren doseren en afvallige(onnodige) informatie weggooien, bijvoorbeeld door ze uit je hoofd te plaatsen(leegmaken).
c) je kan jezelf leeg maken in je verstand via een goede,diepere intense ademhaling.
15minuten van je dag kost deze inspanning.