Legt mijn hen bevruchte eitjes als zij gisteren nog bij haar haan zat ?

Ik heb mijzelf een nieuwe volwassen hen aangeschaft die eenzaam bij een haan zat van zelfde ras en leeftijd.Dat hennen het zaad kunnen opslaan weet ik maar ik weet niet of er recent nog nieuw zaad bij kwam , hoe zeker is het dat zij nu nog bevruchte eieren legt en hoe vaak zou zij gedekt geweest zijn ? Of beter : hoe vaak zal de haan op een zelfde hen gaan , waardoor ik toch wat kan incalculeren . Jullie response geapprecieerd !

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hou er maar rekening mee dat als de haan vruchtbaar was, dat ze nog ongeveer 7 tot 10 dagen na de laatste dekking bevruchte eieren heeft.
Wanneer die laatste dekking was is dus de vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan je de vraag uitleggen, ik snap weinig van wat de vrager wil weten of bedoelt. Ik vind het dan ook knap dat je er een antwoord op weet. Hoe zeker kan je er überhaupt van zijn dat de haan de hen gedekt heeft?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ok Mr Tomaat er zijn eigenlijk 2 vragen
eerste is is de hen gedekt, hoewel we bij kippen niet echt over dekken maar meer over bevruchten, wordt hier het zgn treden van de hen bedoeld. Dit is niet zeker vandaar dat ik in mijn antwoord ook aangeef, "na de laatste dekking" als er geen dekking heeft plaats gevonden zal de hen dus geen bevruchte eieren leggen. tweede, hennen kunnen zoals de vraagsteller al aangeeft zaad opslaan, op een plek zodat het levenskrachtig blijft, totdat het in aanraking met een eicel komt. Deze periode zal per haan afhankelijk zijn, maar gemiddeld wordt een periode van 7 tot 10 dagen aangehouden dat het zaad levenskrachtig blijft en het bevruchtende werk kan doen. vraagsteller wil dus weten of en wanneer de hen gedekt is, dat zul je dus de haan of de hen moeten vragen. andere optie is de hen slachten, en kijken of je zaad tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je, stuk duidelijker nu.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
haha , dank voor de down-to-earth-touch of humor terwijl jullie mij alvast van antwoord(en) diende , wel het probleem ligt hem echter ook in het feit ik reeds contact gehad heb met ex eigenaar , louter en alleen om de dieren te bekijken en zag toen de haan wel erg achter de ' dame ' pogen dus vermoedelijk vond toen ook bevruchting plaats , al was dat wel half februari . .. ik neem dan ook aan dat deze nu géén zaad'reserve' meer heeft .Er werd tevens opnieuw contact gezocht met de vorige eigenaar owv de vraagstelling waarbij deze meent deze hen en haan specifiek apart samen geplaatst te hebben met intentie tot fokken , doch kon alleen antwoord verkrijgen dat er reeds eieren verzameld zijn in de broedmachine maar of ze dus opnieuw een dekking kreeg is mij het gissen slechts en ex-eigenaar zou beweren dat ze bijna alle dagen tot de dans der liefde overgingen hoewel ik dat toch erg sterk zou vinden ... @MrTomaat : excuses voor een dubbele vraagstelling en onduidelijkheid . mvgr.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is meer mijn onwetendheid op dit gebied, wist bijvoorbeeld niets van het bewaren van zaad door de kip.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@gast163321
mooie uitspraak, de dans der liefde. Echter geloof mij, 1 keer per dag zou voor 1 haan met 1 hen errug weinig zijn, hou er maar eens rekening mee dat je moet denken aan meerdere keren per dag. De haan die ik heb hier heb lopen, je kunt er niet langs lopen of hij is weer bezig, en die heeft de beschikking over 9 dames. Dus als de hen alleen is ......
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Theo , ik had inderdaad ook al zoiets vernomen van anderen maar die haan heeft wel altijd meerdere hennen ter beschikking , daarnaast zou een haan iedere kip ook altijd even een warm onthaal geven heb ik begrepen , iedere nieuwe is dus gewaarschuwd ;) . Maar daarom dan ook de twijfel in dit verhaal , een hennetje alleen , die hij mogelijks maar enkele malen geknuffeld heeft en verder geen interesse meer kan dan ook ? Of toch dat de hen duidelijk laat blijken dat het genoeg is en de nee accepteert ( de lomperik ) vaak is ook dat net de reden er geen paring kan gebeuren , de hen blijft weigeren , vaak na reeds al enkele malen die wildebras over zich gehad te hebben en toch zijn er genoeg haantjes die de hen zodanig plat drukken dat ze niet kunnen weigeren , verkrachting in feite :o maar zolang het binnen hun wereldje oke is :)) @MrTomaat : een hen zou het sperma zelfs nog langer kunnen bewaren ! Maar dat geldt dan weer opnieuw voor de uitzonderlijke dieren , wederom dus nihil aan zekerheid ..... het kan , het kan ook van niet , ik vrees dat ik het gewoon dien af te wachten en indien er niets van komt ga ik gauw het haantje bij de buren even lenen :D , dus over veertien dagen laat ik weten of de eitjes bevrucht zijn ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het beste is om de eieren in het nest te laten liggen, met een beetje geluk wordt de hen dan vrij snel broeds en gaat ze "zitten". Als je elke de dag de eieren weghaalt zal het langer duren voordat ze gaat zitten. Als ze broeds wordt, kun je ook in buurt kijken of er iemand is die bevruchte eieren heeft.
vaak zijn er wel meer mensen in een dorp die een haan bij de kippen hebben, als je 's morgens vroeg een beetje luistert kun je ze zo vinden