Hoe is de wetenschap er achter gekomen dat alcohol consumptie slecht is voor een ongeboren baby?

Ik las vandaag een grappig artikel over ongeboren baby's die reageren op smaak van wat de moeder eet.
https://www.ad.nl/wetenschap/onderzoek-wijst-uit-ongeboren-baby-s-pruilen-bij-smaak-van-boerenkool-en-lachen-bij-wortels~ab1e8564/

Toen kwam de vraag in mij op, hoe heeft de wetenschap ontdekt dat alcohol consumptie slecht is?

Hebben ze zwangere vrouwen aan een monitor gelegd en volgegoten met drank? Wat in mijn optiek heel erg onethisch zou zijn.

een jaar geleden

Antwoorden (1)

Observertaie van individuele gevallen.
Helaas hoef je geen moeders aan een alcohol infuus te leggen. Er zijn er genoeg die dit uit zichzelf doen. En dan zie je dan de babies daar last van hebben.
Met genoeg bestuderen van dit soort gevallen kan je de link leggen dat alcohol slecht is voor de baby en aan preventie doen (en als het goed is zie je dan gevallen van alcohol schade bij babies afneemt).
een jaar geleden