Duitsland in de eerste wereldoorlog

Waarom wordt op de dag van vandaag duitsland en zijn bondgenoten in de eerste wereldoorlog als "de slechte" benadrukt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Voornamelijk omdat de geschiedenis wordt geschreven door de winnaars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Exact.
Persoonlijk geloof ik dat de tweede wereldoorlog daar nog harder in gehakt heeft (al is het imago van bijvoorbeeld Japan of Oostenrijk lang niet zo beroerd als dat van Duitsland), maar de eerste zal daar zeker ook een rol in hebben gespeeld, al ging het natuurlijk allemaal pas goed fout tijdens de Weimarrepubliek in het Interbellum.

En dat komt natuurlijk omdat tijd danwel alle wonden heelt, maar dat wel heel heel heel lang kan duren. En zolang er nog overlevenden en directe nabestaanden van overlevenden rondlopen, zal die sfeer nog wel een poosje blijven hangen. Voor Duitsland weer echt trots op zichzelf kan en mag zijn (want daar hebben ze nog steeds eg veel moeite mee) zijn we nog wel twee, drie generaties verder, MINSTENS.

Eigenlijk net zoals wij ons nog altijd te pletter zouden moeten schamen voor wat er allemaal in Indonesie is gebeurd, maar daar leer je op school wijselijk niets of vrijwel niets over, dus daar stappen we tamelijk verongelijkt en ongeinteresseerd overheen.

In het geval van Duitsland heb ik overigens sterk de indruk dat het verschijnsel voetbal er wel iets mee te maken lijkt te hebben. Wat maar weer aantoont hoe betrekkelijk het allemaal is, en hoe weinig kennis er in feite aanwezig is bij de grootste ' duitsland-haters' . Gebrek aan kennis is sowieso de grootste bron van alle soorten vreemdelingenhaat. Wat dat betreft hebben mensen met name buiten Duitsland erg weinig geleerd van die periode......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb nog niet alles gelezen maar je hebt een punt...
dat duitsland de 2e is begonnen kwam voornamelijk omdat het westen duitsland financieel helemaal heeft vernederd! Dat hitler een volkenmoord op zijn naam heeft staan, doet de rest een beetje wegvagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Stevebravo ; dat was natuurlijk ook gen kattenpis.
De oorlog zelf bestaat eigenlijk uit twee delen : enerzijds de 'gewone' oorlog waar de geschiedenisboekjes eigenlijk vol mee staan en die komen en gaan, en anderzijds de holocaust, die definitief heeft duidelijk gemaakt waar mensen toe in staat zijn, en waar we eigenlijk nog steeds van schrikken als je dat hoort en leest. Met name die laatste maakt de impact van WOII zo groot, tot op de dag van vandaag feitelijk.
Dat is erg relatief. Als je in één van die landen zou wonen in die tijd,had je de tegenstanders zo als Engeland,Frankrijk enz.. voor de slechte uitgemaakt.