Heeft het nut om een radiatorknop maar half open te draaien om energie te sparen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
67.3K

Het beste antwoord

Nee: dit heeft totaal geen zin. Om energie te sparen moet je de thermostaat lager draaien,daardoor hoeft je ketel niet zolang te branden, of hij gaat op een lager pitje branden als je een hr ketel hebt en het een modulerende ketel is. Een modulerende ketel past zijn gasverbruik aan aan de warmtebehoefte, maar wel tussen de 30 en 100%.
Bij minder dan 30% warmtevraag gaat de ketel dan uit.
Maar dit terzijde, want dit was niet je vraag.
Als een radiatorkraan half open staat gaat er bijna altijd voldoende water doorheen om hem over de volle lengte en hoogte bijna dezelfde temperatuur te geven, zeker als verder alle radiatoren open staan.Verder is het zo dat alle radiatoren in het vertrek waar de ruimtethermostaat hangt open moeten staan,want hier wordt de temperatuur van het hele gebouw geregeld. Men moet hier ook geen thermostatische radiatorkraan gebruiken, daar deze de temperatuur in dit vertrek nadelig kunnen beinvloeden als ze llager afgesteld staan dan de ruimtethermostaat. als je echt wilt besparen trek dan een extra trui of jas aan en zet de ruimtetemperatuur een paar graden lager dit helpt het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

weinig, je kamer wordt dan langzamer warm omdat je thermostaat langer aan de verwarming warmte vraagt,je kunt beter op plekken die niet direct in "aanraking" komen met je kamerthermostaat, thermostaatkranen plaatsen, die zijn beter te regelen. die plaatsen zijn o.a. de slaapkamers, de douche, eventueel de bijkeuken, de hal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom een thermostaatkraan ? Draait hij zichzelf open totdat de kamer een bepaalde termperatuur heeft ? Maar deze is dan wel wederom afhankelijk van de kamerthermostaat. Want als de hoofdkamer al warm is, slaat de verwarming af.
Jazeker! Je kamer wordt dan niet goed warm, maar dat kost wel minder energie. Als je hem helemaal dicht draait is dat nog zuiniger.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verwarming geheel uitzetten en je hebt een maximale besparing .... leuk vooruitzicht met de winter voor de deur !
Jazeker. Maar vooral in kamers die niet zo warm moeten worden. Veel moderne radiator knoppen zijn warmte gevoelig, en bij het half dicht draaien 'vertel'de je knop: Alleen verwarmen als het ECHT koud is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat dit tegenvalt
een gewone radiatorknop is niet zo nauwkeurig te regelen. Hij is vrij snel ver open, met een paar slagen en dan loopt er de maximale hoeveelheid water doorheen. Met een thermostaatknop op de radiator kan dat zeker wel, daar staat elk getal (meestal gaan ze van 1 tot 5) voor een temperatuur in de kamer, is die temperatuur bereikt gaat er intern iets dicht. Wil je met een gewone knop regelen zou ik dicht beginnen en dan een pietsie open (kwart slag of zo) en kijken wat er gebeurt.

Wij hebben de centrale regeling (voor woonkamer enz) beneden in de woonkamer met zo'n "chromoterm" (dat is zo'n sjieke programmeerbare regeling dus bij mij is het warm als ik mijn bed uit kom). In kamers die weinig worden gebruikt heb ik thermostaat kranen op de radiatoren, daarmee kan ik de themperatuur lager houden dan mijn thermostaat beneden zou wensen, tot ik er kom, dan zet ik ze iets hoger (enige keerzijde maar dat houd je altijd: als de thermostaat beneden besluit dat het warm genoeg is gaat de centrale rondpomp uit dus dan heb ik in die kamers ook geen warmte)
amigo
13 jaar geleden
Niet de radiatorknop,maar de thermostaat regelt over het algemeen de temperatuur in een vertrek. Het enige watje volgens mij bereikt,is dat de omloopsnelheid van het water afneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Het volume dat door het systeem gepompt word verminderd. Dit is voordelig want dan springt de ketel minder vaak aan. Minder volume is sneller heet bij een gelijke toevoer van warmte.

Het cv systeem koelt als geheel minder snel af, omdat de warmte afgifte van die ene radiator minder word. Dat betekend dat het cv systeem minder snel afkoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft heel veel zin als je blockverwarming hebt of aan een of andere collectieve warmwatervoorziening gekoppeld bent en bijvoorbeeld een verdamper op je radiator hebt.
Anders heeft het geen zin. Je moet dan zelfs uitkijken of je de pomp van de ketel niet te veel weerstand geeft zodat hij stuk gaat.
een jaar geleden