hoe kan het dat in een goed geisoleerd huis er nog steeds condens aan de binnekant van de ramen komt

we hebben telkens water aan de binnenkant van het raam is hij misschien lek of is het te vochtig in huis? wat te doen?

Toegevoegd na 15 minuten:
we hebben dubbelglas en een goed geisoleerd huis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk geval goed luchten en de afzuigkap aanzetten als je kookt, want daar komt heel veel vocht bij vrij, zeker als je op gas kookt.

Het beste antwoord

Dubbelglas betekent niet dat de ruit niet afkoelt. Echter, veel minder.
Dus als het in huis erg vochtig is, en de buitenlucht zeer koud , kan het nog steeds condenseren. Het is echter waarschijnlijker dat er een lek in je dubbelglas zit, en het isolatiegas (Radon geloof ik oid) er uit gelopen is. Dan zou je het glas moeten vervangen. Ouder isolatie glas gaat zo'n 15 jaar mee, normalitair.

Toegevoegd na 16 minuten:
Overigens: Bij enkelglas is luchten het devies. De ruiten zijn de koudste plekken in huis, dus hier condenseert vocht uit de wamre lucht in huis het eerste. Alleen de lucht droger maken door je warme vochtige lucht dagelijks 2 of 3 keer te vervangen door de droge koude buitenluch helpt echt. Dis maakt het ook makkelijker om je huis comfortabel warm te houden en gaat schimmelvorming tegen. Dus: elke dag een paar keer enkele minuten de ramen open om de lucht te wisselen. Zet het kort open om te voorkomen dat muren, meubels etc afkoelen. Alleen lucht vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vroeger hadden wij dat ook, met ons enkel glas. Elke morgen een kwartier het raam openzetten, was een must.

En ik moet zeggen, nu met ons dubbel glas, hebben we dat niet meer. Ligt het nu aan het dubbel glas, of ligt het aan de betere plaatsing van de ramen, ik weet het niet. Maar we zijn er vanaf.

Heb je dubbel glas of enkel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja is vochtige lucht in huis! Vochtvreter of meer luchten helpt!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet wel ventileren. dat houdt in dat er ergens wel frisselucht ergens naar binnen moet kunnen komen. Als dat niet het geval is in een goed geisoleerd huis dan krijg je te veel waterdamp in huis en te weinig zuurstof dus water aanslag op je raam
ronron1212
13 jaar geleden
als er geen koude lucht in kan, omdat het huis goed geïsoleerd is, kan er ook geen warme (en meestal vochtige) lucht uit. We ademen, we koken, doen de (af)was en dat levert allemaal vocht op, dat er voor zorgt, dat het binnen erg vochtig wordt. en dat blijft zonder ventilatie dus ookallemaal binnen hangen.
's nachts als de buitentemp zakt, dan koelt ook een thermopane af en zal er een moment komen (zeker met de verhoogde vochtigheidsgraad binnen), dat er vocht op de binnenruit condenseert.
het kan ook zijn, dat de thermopane stuk is, maar dan moet het effect ook optreden bij minder extreem lage temperaturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de condens telkens op 1 raam komt, kan er mis zijn met de isolatie van de dubbel beglazing (lek of de warmte weerkaatsende folie ontbreekt).
Is het enkel glas, is het niet meer dan logisch dat juist daar de lucht condenseert; immers is het raam dan de plek met de grootste warmteverlies. Hier is dus het koudst en zorgt voor condens.
Regelmatig luchten/ventileren helpt. Nieuwbouw bevat nog veel vocht, maar ook het uitademen en stoken/koken op gas zorgt voor veel vocht. Oudbouw ventileert vaak vanzelf, totdat alles geisoleerd wordt, dan 'ademt' het huis niet meer en men krijgt condens/schimmel op koude plekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit verschijnsel treedt juist in een goed geïsoleerd huis op, samen met schimmel en andere narigheid.
Goed luchten is ge enige mogelijkheid, liefst met de afzuiger aan. Doe dat voor je naar bed gaat, dat is het goedkoopste